اولویت بندی اهمیت سیستم های پرداخت حقوق در موسسات دولتی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مدت ها است که مدیران موسسات به دنبال اتخاذ روش مناسب جبران خدمات کارکنان هستند تا بتوان بیشترین سطح انگیزش را در آنان به وجود آورد که این روش ها طیفی از پرداخت های متمرکز بر شایستگی، عملکرد، دانش و مهارت، هم چنین پرداخت های ثابت ماهیانه را شامل می شود. هدف این پژوهش، اولویت بندی سیستم های مناسب پرداخت حقوق و دستمزد به کارکنان بانک قوامین استان کرمانشاه است.
روش شناسی: پژوهش از منظر هدف کاربردی و از منظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی است. برای گردآوری داده ها در این پژوهش از پرسش نامه 54 سوالی استاندارد (آنتونی میلانوفسکی، 2006) و (جاکوب و اسپرینگر، 2008) استفاده شده است. برای انجام این پژوهش از بین کلیه کارکنان بانک قوامین استان کرمانشاه، تعداد 150 نفر به عنوان نمونه آماری مورد پژوهش به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و پس از بررسی های توصیفی در آمار تحلیلی از آزمون رتبه ای فریدمن، آزمون نرمالیته و آزمون t استفاده شده است.
یافته ها
یافته ها نشان دهنده آن است که سیستم پرداخت حقوق بر اساس دانش و مهارت از بیشترین امتیاز و سیستم ثابت پرداخت ماهیانه که هم اکنون در ایران متداول است. از بین چهار سیستم مورد بررسی برای رتبه بندی، کمترین امتیاز را از دیدگاه کارکنان داراست و کارکنان نسبت به سیستم های دیگر پرداخت پذیرش بیشتری از خود نشان داده اند و متمایل به استفاده از آنها نیز بوده اند.
نتیجه گیری
کارکنان به سیستم های جبران خدمات نوین که بر مبنای سطح عملکرد یا سطح شایستگی و یا سطح دانش و مهارت پرداخت می کند، علاقه بیشتری نشان می دهند تا روش های سنتی پرداخت ماهیانه ثابت. هم چنین مشخص شد که روش پرداخت بر مبنای دانش و مهارت در اولویت اول، پرداخت بر مبنای شایستگی در اولویت دوم، پرداخت بر مبنای عملکرد در اولویت سوم و پرداخت بر مبنای روش موجود یعنی نظام پرداخت ثابت از کمترین اهمیت برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
95 تا 120
لینک کوتاه:
magiran.com/p1860637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!