تاثیر جایگاه فری استال بر میزان شیوع لنگش و شمار سلول بدنی شیر در گاوداری های صنعتی استان مازندران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
طی چند دهه ی اخیر با بکارگیری فناوری های اصلاح نژادی، تغذیه ای و مدیریتی، سطح تولید در گاوهای شیری به طور قابل توجهی افزایش یافته است. در این مدت مطالعات متعددی گزارش کرده اند که سطح تولید حیوان به شکل معنی دار ی تحت تاثیر رفاه و محل نگهداری حیوان می باشد. از جمله عواملی که تولید و اقتصاد گاوداری ها را تحت تاثیر قرار می دهد، وجود یا عدم وجود ناهنجاری های سیستم پستانی و حرکتی می باشد. اختلال در سطح آسایش و رفاه حیوان شانس ابتلا به این ناهنجاری ها را افزایش می دهد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین میزان وقوع لنگش و شمار سلول های بدنی موجود در شیر با سیستم پرورشی فری استال یا غیر فری استال در گاوداری های صنعتی استان مازندران بوده است.
مواد و روش ها
در این پژوهش از رکوردهای زایش چهار گاوداری صنعتی واقع در استان مازندران با سیستم نگهداری فری استال و غیر فری استال طی دو سال 1393 و 1394 به منظور بررسی اثر جایگاه پرورشی بر نرخ ناهنجاری لنگش و شمار سلول بدنی شیر استفاده گردید. جهت بررسی ناهنجاری لنگش به دلیل ماهیت دودویی صفت از روش چند متغیره رگرسیون لجستیک و برای بررسی شمار سلول بدنی شیر از رگرسیون مختلط استفاده گردید. عواملی نظیر اثر گله، سال و فصل زایش، دوره شیرواری و جایگاه نگهداری بعنوان اثرات ثابت و سن در نخستین زایش در هر دو صفت و روزهای شیردهی در بررسی شمار سلولهای بدنی به عنوان متغیرهای کمکی در مدل در نظر گرفته شدند.
یافته ها
تفاوت میانگین امتیاز سلول بدنی در جایگاه های فری استال و غیرفری استال معنی دار بود (05/0>P). بیشترین تفاوت امتیاز سلول بدنی بین دو جایگاه فری استال و غیر فری استال 23/0 ± 20/2 تخمین زده شد. همچنین شکم زایش اثر معنی دار بر امتیاز سلول بدنی داشته و با افزایش سن میزان آن به طور متوسط از 99/1 به 2/3 رسید. اثر تمامی عوامل موجود در مدل بر میزان وقوع لنگش معنی دار بود (05/0>P). نتایج نشان داد در صورت استفاده از جایگاه فری استال در مقایسه با جایگاه غیر فری استال احتمال ابتلا به لنگش به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد (16/2 – 52/1) 82/1) و درصد وقوع آن از 50/20 در جایگاه های غیر فری استال به 58/13 در جایگاه های فری استال کاهش یافت.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده می توان گفت که استفاده از سیستم فری استال در پرورش گاو شیری به میزان قابل توجهی نرخ وقوع ناهنجاری پستانی و حرکتی را کاهش می دهد. از این رو استفاده از این سیستم با رعایت اندازه و نسبت جایگاه به تعداد دام برای افزایش رفاه و سلامت دام می تواند به اقتصاد و سودآوری گله ها کمک قابل ملاحظه ای نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1861808 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!