بررسی ساختارهای زایشی و سلول های ویژه شده (ایدیوبلاست ها) آنها در رقم مضافتی خرما (Phoenix dactylifera L. Mazafati cultivar)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
رقم مضافتی خرما (Phoenix dactylifera L. Mazafati cultivar) (Phoenix یکی از مهم ترین ارقام کشت شده در استان کرمان به ویژه شهرستان بم است. زیست شناختی گل، نقش مهمی در فهم تعیین جنسیت و تنظیم آن، روابط تکاملی و فیلوژنتیک تیره خرما و ارتباط آن با تک لپه ای های دیگر و نیز نهان دانگان دارد. ساختار گل آذین و گل با روش های معمول سلول - بافت شناختی بررسی شدند. رفتار گل دهی از نوع Pleonanthy است که در آن، با رشد رویشی شاخساره منفرد، انشعابات گلی در زاویه برگ ها تشکیل می شوند. مراحل اولیه نمو گل های نر و ماده هنگامی انجام می شوند که هنوز اسپات ها نهان هستند و در زاویه دمبرگ ها ظاهر نشده اند. اسپات های ماده کوچک تر از نر هستند و گل های روشن تر دارند. گل پوش، سه تایی متمایز از هم با ایدیوبلاست های فنل دار است. در مرکز گل نر، مادگی ابتدایی و در پیرامون مادگی گل ماده آثار پرچم های ابتدایی دیده می شوند که به تغییر تکاملی از گل های نرماده به تک جنس و گیاهان دوپایه اشاره می کند. لایه مغذی، تک هسته ای و ترشحی است و تجزیه لایه میانی در مقایسه با تیپ علف هفت بند دیرتر و در مراحل اولیه نمو دانه های گرده انجام می شود. در اطراف رابط بساک، ایدیوبلاست های فنل دار تمایز می یابند که میزان و اندازه آنها در بلوغ افزایش و به محل شکوفایی امتداد می یابند. دانه های گرده بالغ، کشیده، بیضی و تک شیاری هستند. مادگی، سه برچه ای جدا است که یکی از برچه ها به میوه تمایز می یابد و آثار دو برچه دیگر ممکن است همراه میوه بالغ دیده شود. تخمک واژگون، دوپوسته ای، دارای اسکلرید و ایدیوبلاست های حاوی بلورهای کلسیم اگزالات (رافید) و فنلیک ها با اندازه متفاوت است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1862468 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!