شناسایی و تبیین عوامل موثر بر اشتراک دانش میان اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه در سازمان‫های آموزشی و به خصوص دانشگاه ها از مهمترین عوامل موفقیت جهت تحقق اهداف سازمانی، توسعه فرهنگ اشتراک گذاری دانش می‫باشد. در این راستا، این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین عوامل موثر بر اشتراک دانش بین اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام گرفت.
روش کار
این مطالعه به روش کیفی از نوع اکتشافی و در سال 1396 انجام یافت. جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بودند. نمونه تحقیق که به روش هدفمند انتخاب گردیدند، شامل 14 نفر از معاونین، مدیران آموزشی و خبرگان کلیدی بودند که تجربه مدیریتی یا مطالعاتی در این حوزه داشتند. داده های تحقیق از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته جمع آوری شد و تا اشباع اطلاعات ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده های حاصل به روش تحلیل محتوای کیفی با تکیه بر کدگذاری باز و محوری انجام گرفت.
یافته ها
مطابق یافته های حاصل از این مطالعه، عوامل اصلی موثر در اشتراک گذاری دانش شامل 6 عامل؛ فردی-انسانی (با 8 مولفه)، سازمانی- نهادی (با 9 مولفه)، فرهنگی (با 6 مولفه)، تکنولوژیکی (با 5 مولفه) و رهبری- مدیریتی (با 6 مولفه) می باشد که به ترتیب دارای بیشترین فراوانی بوده و نسبت به سایر عوامل در اشتراک گذاری دانش اهمیت بیشتری دارند.
نتیجه گیری
نتایج نشانگر آن است که، عوامل فردی و سازمانی دانشگاه بیشترین تاثیر را بر اشتراک دانش در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دارند و این امر بیانگر لزوم توجه بیشتر به عوامل فردی و سازمانی در جریان توسعه فرهنگ اشتراک دانش میان اعضای هیات علمی در دانشگاه می‫باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
333 تا 346
لینک کوتاه:
magiran.com/p1862973 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!