کاربرد روش های سنجش از راه دور جهت شناسایی یکی از میادین نفتی جهت بهینه سازی عملیات لرزه نگاری سه بعدی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
سنجش از راه دور، فن آوری کسب اطلاعات و تصویربرداری از زمین با استفاده از تجهیزات هوانوردی مثل هواپیما، بالن یا تجهیزات فضایی مثل ماهواره است. به عبارت دیگر سنجش از راه دور عبارت است از علم و هنر کسب اطلاعات فیزیکی و شیمیایی از پدیده های زمینی و جوی از طریق ویژگی های امواج الکترومغناطیسی بازتابی یا منتشر شده از آنها بدون تماس مستقیم با این پدیده ها. سنجش از راه دور در بسیاری از زمینه های علمی و تحقیقاتی کاربردهای گسترده ای دارد که از جمله ی آنها می توان به استفاده ی آن در زمین شناسی، آب شناسی، معدن، شیلات، کارتوگرافی، جغرافیا، مطالعات زیست شناسی، مطالعات زیست محیطی، سیستم های اطلاعات جغرافیایی، هواشناسی، کشاورزی، جنگل داری، توسعه ی اراضی و به طورکلی مدیریت منابع زمینی و... اشاره کرد. داده های سنجش از راه دور به دلیل یکپارچگی و وسعت، تنوع طیفی، تهیه ی پوشش های تکراری و ارزان بودن، در مقایسه با سایر روش های گردآوری اطلاعات، قابلیت های ویژه ای دارد که امروزه عامل نخستین در مطالعه ی سطح زمین و عوامل تشکیل دهنده ی آن محسوب می شود. امکان رقومی بودن داده ها موجب شده سیستم های کامپیوتری بتوانند مستقیما از این داده ها استفاده کنند. سیستم های داده های جغرافیایی و پردازش داده های ماهواره ای با استفاده از این قابلیت طراحی و تهیه شده اند. دسترسی آسان به داده ها، دسترسی سریع به نقاط دورافتاده و دقت زیاد آنها از امتیازات خاص این فن محسوب می شود. در این مقاله، کاربرد سنجش از راه دور در شناسایی و مطالعات میدانی یکی از میادین نفتی جنوب کشور جهت بهینه سازی عملیات لرزه نگاری سه بعدی بررسی می شود. این مطالعه می تواند نقشه ی راه جامعی برای طراحی برنامه ی لرزه نگاری سه بعدی میدان مورد مطالعه ارائه دهد که در ادامه باعث بهینه سازی طراحی برداشت خواهد شد. صرفه جویی مالی حاصل از بهینه سازی متغیرهای طراحی نیز می تواند از نتایج قابل ملاحظه ی مطالعه ی حاضر باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1863203 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!