پیش بینی گرایش به تفکر انتقادی بر اساس یادگیری خودگردان و باورهای معرفت شناختی دردانشجویان دندان پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
تفکر انتقادی مجموعه ای از نگرش ها و عادات ذهنی است که موجب توسعه توانایی پژوهش، حل مسئله، خود راهبری، تصمیم گیری و یادگیری مادام العمر در دانشجویان می شود. پژوهش حاضر باهدف پیش بینی گرایش به تفکر انتقادی و یادگیری خودگردان بر اساس باورهای معرفت شناختی در دانشجویان دندانپزشکی انجام گرفت.
روش بررسی
روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه ی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی (221 نفر) در سال تحصیلی 1397-1396 تشکیل می دادند که از میان آن ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای تعداد 150 دانشجو (62 پسر و 88 دختر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه 63 سئوالی باورهای معرفت شناختی شومر (1998)، پرسشنامه 22 سئوالی راهبردهای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) و مقیاس 75 سئوالی گرایش به تفکر انتقادی بدری (1386) استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
نتایج
یافته ها نشان داد بین باور های معرفت شناختی و گرایش به تفکر انتقادی و بین یادگیری خودگردان و مولفه های آن با تفکر انتقادی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که مولفه های باورهای معرفت شناختی 41 درصد و یادگیری خودگردان 45 درصد قدرت پیش بینی را دارد.
نتیجه گیری
درنتیجه می توان گفت یادگیری خودگردان و باورهای معرفت شناختی از عوامل تاثیرگذار و مرتبط با گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 113
لینک کوتاه:
magiran.com/p1863342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!