مقایسه سبک های شخصیتی و تاب آوری در مبتلایان به ایدز و افراد سالم

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
ایدز یکی از بیماری های مزمن و ناتوان کننده عفونی می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی سبک های شخصیتی و تاب آوری در مبتلایان به ایدز و افراد سالم است.
مواد و روش ها
طرح پژوهش حاضر از نوع علی مقایسه ای است. از میان بیماران مبتلا به ایدز مراجعه کننده به مرکز مشاوره بیماری های رفتاری بیمارستان امام خمینی و مرکز مشاوره بیماری های رفتاری والفجر تهران در نیمه دوم سال 1395 تعداد 30 نفر بیمار به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و سپس گروه عادی نیز میان افراد مراجعه کننده به مراکز بهداشتی استان تهران با همتاسازی در متغیرهای سن، تحصیلات، جنسیت، اشتغال و تاهل انتخاب شده و هر دو گروه پژوهش توسط پرسشنامه های پنج عامل شخصیت Costa و McCrae (NEO-FFI) و تاب آوری Conner و Davidson (CD-RISC) مورد ارزیابی قرار گرفتند.
نتایج
مطالعه حاضر نشان داد که بین سبک های شخصیتی برون گرایی، گشودگی به تجربه و باوجدان بودن تفاوت معنی داری بین دو گروه مبتلا به ایدز و عادی وجود ندارد (0/05>P). همچنین، مبتلایان به ایدز به صورت معنی داری نمرات بیشتری در سبک شخصیتی روان رنجوری (0/05
نتیجه گیری
مبتلایان به ایدز از سطوح بیشتر سبک شخصیتی روان رنجور خویی و سطوح پایین تر تاب آوری و سبک شخصیتی تطابق پذیری برخوردار بودند که پیشنهاد می شود به این عوامل در طراحی برنامه های آموزشی و درمانی ایشان توجه گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 332
لینک کوتاه:
magiran.com/p1863552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!