تحلیل دیدگاه های برنامه ریزی و پیشرفت پایدار فضایی با تاکید بر تقویت شهر های کوچک

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تحلیل و تبیین دیدگاه های برنامه ریزی فضایی ضرورتی است که در کشور های درحال توسعه، به ویژه ایران، کمتر به آن توجه شده است؛ به این معنا که رشد سریع شهرها و ناهمگونی گستره وسیعی از فضا های جغرافیایی این جوامع، با تعادل بنیادین در اکثر شهرها، به ویژه در شهر های بزرگ و کلان شهرها، همراه نبوده است. بررسی وضع موجود برنامه ریزان را ناگزیر کرده است که به برنامه ریزی و آمایش در مقیاس های خرد و در قالب شهر های کوچک توجه کنند؛ زیرا در این صورت است که می توان با استفاده از منابع محلی به توسعه پایدار فضایی دست یافت. پژوهش حاضر با استفاده از روش شناسی توصیفی تحلیلی درصدد نظریه پردازی در حوزه مطالعات شهر های کوچک از منظر پیشرفت پایدار است. این امر علاوه براینکه به تکمیل و ارتقای بحث های متنوع درمورد نقش آفرینی آن ها در توسعه حوزه درون شهری و پسکرانه روستایی کمک می کند، در مطالعات گسترده شبکه های سکونتگاهی ملی، منطقه ای و محلی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است. مطالعه و بررسی نظری و ماهیتی این موضوع دایره شناختی و ادراکی مبانی نظری مطالعات شهری را نیز ارتقا می دهد. نتایج حاصل از تحلیل و مقایسه دیدگاه های مطرح شده نشان می دهد که دیدگاه تقویت و توسعه شهر های کوچک مبتنی بر توسعه فضایی پایدار به واسطه نگاه همه جانبه به ساختار داخلی شهر های کوچک، نسبت به سایر دیدگاه ها، مزیت های ویژه ای دارد و نیز توانایی دارد که با تاکید بر پایداری این شهرها، علاوه بر تقویت ساختار درونی آن ها، مناسبات و شرایط محلی و منطقه ای را نیز بهره مند و پایدار سازد.
زبان:
فارسی
صفحات:
177 تا 203
لینک کوتاه:
magiran.com/p1864373 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!