تاثیر روش ریخته گری فرسابی بر ریزساختار آلیاژ منیزیمی AZ81

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یکی از مشکلات ریخته گری منیزیم و آلیاژهای سری AZ درشت دانگی است. هدف از این پژوهش، ایجاد ریزساختاری ظریف تر نسبت به ریخته گری در ماسه معمولی است. در این تحقیق از روش جدید ریخته گری فرسابی استفاده شد. در روش ریخته گری فرسابی پس از ذوب ریزی و قبل از انجماد کامل قطعه، قالب باید توسط آب شسته شود. به این ترتیب سرعت انجماد قطعه افزایش می یابد. قالب ماسه ای s30 بعد از ذوب ریزی با فشار آب شسته شده تا حرارت قطعه قالب ماسه تو سط آب خارج شود. آنالیز حرارتی توسط ترموکوپل های قرار گرفته در نقاط مشخصی از قالب انجام شد. سپس با استفاده از آن ها سرعت سرد شدن نمونه ها اندازه گیری شد. سرعت سرد شدن در فاصله دمای شروع تا پایان انجماد یعنی در ناحیه خمیری برای نمونه ی فرسابی 27/1 و برای نمونه معمولی °C/sec 52/0 به دست آمد. سرعت سرد شدن نمونه فرسابی 42/2 برابر نمونه ریخته شده در ماسه CO2 معمولی بود. با افزایش سرعت سرد شدن اندازه ی دندریت ها از 5/164 به μm9/46 کاهش یافت. برای پیش بینی جهت دار بودن دندریت ها، گرادیان دمایی بین دو نقطه از نمونه فرسابی در حین سرد شدن اندازه گیری شد. متوسط گرادیان دمایی بین این دو نقطه °C/mm12/1 بود. این میزان گرادیان دمایی برای ایجاد ساختار ستونی کافی نبود. در نمونه فرسابی درصد حجمی فاز یوتکتیک و رسوبات کم تر شد. در نمونه فرسابی تغییری در شکل حفرات مشاهده نشد؛ اما میزان درصد حجمی و میانگین قطر تخلخل ها کاهش یافت. میانگین قطر تخلخل ها در نمونه معمولی 82 و در نمونه فرسابی μm42 بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
159 تا 168
لینک کوتاه:
magiran.com/p1864836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!