انتخاب نازل مناسب به منظور پاشش ستوکسیدیم در دو سرعت باد برای کنترل علف هرز یولاف وحشی زمستانه (Avena sterilis ssp. ludoviciana)

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
برای کاربرد ایمن و بهینه ی علف کش ها لازم است که بادبردگی به بیرون از منطقه ی سمپاشی2 و هدرروی آن در درون منطقه سمپاشی3 به حداقل رسانده شود. در این ارتباط، یک تصمیم مدیریتی بحرانی می تواند انتخاب نازل مناسب برای پاشش علف کش در شرایط بادی مختلف باشد. در یک آزمایش دز-پاسخ، شش مقدار از ستوکسیدیم با استفاده از چهارده نوع نازل 11002 در دو سرعت وزش باد 5/0 و 5/9 متر در ثانیه بر روی یولاف وحشی زمستانه در مرحله پنج برگی پاشیده شد. نازل بادبزنی استاندارد دوقلو و نازل بادبزنی دوقلوی القاکننده هوا 3070 به ترتیب در سرعت وزش باد 5/0 و 5/9 متر در ثانیه به عنوان مناسب ترین نازل برای پاشش ستوکسیدیم با یک حجم حامل استاندارد 210 لیتر در هکتار علیه یولاف وحشی زمستانه تعیین شدند. در سرعت وزش باد 5/0 متر در ثانیه، با افزایش اندازه قطرات ایجاد شده به وسیله نازل ها (کیفیت قطرک سازی)، مقدار ستوکسیدیم مورد نیاز برای کاهش 50 درصدی در وزن خشک یولاف وحشی زمستانه افزایش یافت که نشان دهنده آن است که کارایی علف کش کاهش یافت. در سرعت وزش باد 5/9 متر، با افزایش اندازه قطرات ایجاد شده به وسیله نازل ها از بسیار ریز تا درشت مقدار ستوکسیدیم مورد نیاز برای کاهش 50 درصدی در وزن خشک یولاف وحشی زمستانه کاهش یافت که نشان دهنده آن است که کارایی علف کش افزایش یافت
زبان:
فارسی
صفحات:
299 تا 306
لینک کوتاه:
magiran.com/p1864960 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!