مقایسه مدیریت خدمات سلامت روان در ایران و کشورهای منتخب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
داشتن سلامت روانی لازمه رشد و شکوفایی انسان ها و در نتیجه رشد جوامع می باشد. لذا توجه به سلامت روانی افراد امری ضروری است و جزو مراقبت های بهداشتی می باشد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه مدیریت خدمات سلامت روان در ایران و کشورهای منتخب انجام گرفت.
روش کار
پژوهش حاضر به روش توصیفی-مقایسه ای در 5 کشور با معیارهای مشخص طی سه مرحله انجام شد. در مرحله اول یک مطالعه مروری به منظور تحلیل وضعیت موجود مدیریت خدمات سلامت روان در ایران و جهان انجام شد. در مرحله دوم، کشورهای کره جنوبی، فیلیپین، مصر و برزیل جهت مقایسه با ایران انتخاب شدند. در مرحله سوم مدیریت خدمات سلامت روان در کشورهای منتخب و ایران بوسیله «ابزار بررسی نظام سلامت روان»(Assessment Instrument for Mental Health System) سازمان بهداشت جهانی مورد بررسی قرار گرفت. این ابزار 6 حوزه مدیریت خدمات سلامت روان را می سنجد. روایی محتوا و پایایی آن بر اساس همسانی درونی در مطالعات گذشته اندازه گیری شده است. به منظور جمع آوری داده ها از فرم کوتاه پژوهشگر ساخته که خلاصه ابزار فوق و نیزاطلاعات مدیریت خدمات سلامت روان کشورهای منتخب بود، استفاده شد. این فرم کوتاه دارای 33 عبارت در 6 حوزه مدیریت خدمات سلامت روان می باشد. پس از بررسی داده ها، نتایج مربوط به هر کشور تحلیل شد.
یافته ها
در حوزه 1، اکثر کشورها سیاست سلامت روان مشخص داشتند اما نوع سیاست ها در کشورهای مختلف، متفاوت بود اما ایران و فیلیپین قوانین مشخص سلامت روان نداشتند. در حوزه 2 مدیریت خدمات سلامت روان در تمام کشورها توزیع نامناسب تخت های روانپزشکی و متخصصین وجود داشت اما در خصوص مراکز سلامت روان و تعداد و تنوع آن ها با هم اختلاف داشتند. در حوزه 3، بین کشورها در خصوص پروتکل های موجود و تجویز داروها تفاوت وجود داشت. در حوزه 4، در تمام کشورها توزیع نامناسب نیروی انسانی وجود داشت اما از نظر تعداد، تنوع، و تخصص متفاوت بودند. در حوزه 5، وجود انجمن های بیماران و خانواده ها در بین کشورها متفاوت بود. در حوزه 6، نظام جمع آوری اطلاعات و میزان پژوهش های مربوط به سلامت روان در بین کشورها تفاوت وجود داشت.
نتیجه گیری
مقایسه کشورهای منتخب و ایران نشان داد که در حوزه های مختلف مدیریت خدمات سلامت روان بین کشورها تفاوت وجود دارد. در ایران قوانین مشخص مدیریت خدمات سلامت روان و نظام کنترل و جمع آوری داده ها وجود ندارد و سیاست های موجود اجرا نمی شود. همچنین اگرچه در مقایسه با کشورهای منتخب منابع انسانی و غیر انسانی مطلوبی دارد، اما مدیریت و برنامه ریزی مناسبی برای آن ها ندارد. لذا ایجاد قوانین و مقررات و ایجاد نظامی جهت مدیریت خدمات سلامت روان ایران پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!