بررسی عوامل مرتبط با بروز دیابت نوع دو با استفاده از مدل رگرسیون بیزی سنبله و دال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بیماری دیابت از اختالات شایع متابولیسم در جهان است. این بیماری عوامل خطر متعددی دارد، پیش بینی این عوامل در پیشگیری از آن نقش مهمی دارد. هدف این پژوهشتعیین عوامل مرتبط با بروز دیابت نوع دو با استفاده از مدل رگرسیون بیزی سنبله و دالاست.
روش کار
در این مطالعه توصیفی، از داده های 819 نفراز شرکت کنندگان در طرح غربالگری دیابت که در مراکز بهداشتی-درمانی شهرستان زاهدان سال 1393 انجام شده است، استفاده گردید. نمونه گیری به صورت در دسترس بوده است. اطلاعات مورد نظر از جمله جنسیت، سن، سابقه فشار خون و...و همچنین میزان قند خون ناشتا افراد شرکت کننده در طرح غربالگری دیابت جمع آوری شد. برای پیش بینی و انتخاب متغیر از مدل رگرسیون بیزی سنبله و دال استفاده شد، سپس اعتبارسنجی مدل با روش اعتبارسنجی متقابل بررسی شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار R نسخه 3.3.2 انجام شد.
یافته ها
عوامل سابقه خانوادگی دیابت (ژنتیک) و سن به عنوان عوامل مرتبط با بیماری دیابت معنی دار شدند، همچنین سابقه خانوادگی دیابت با ضریب پایایی 100 درصد به عنوان پایاترین متغیر انتخاب گردید.
نتیجه گیری
مدل رگرسیون بیزی سنبله و دالقابلیت خوبی برای غربالگری دیابت دارد، زیرا ضمن تشخیص متغیرهای موثر کمتر، توانایی پیش بینی مدل نیز حفظ شده است. با توجه به عوامل مرتبط با بروز دیابت، اجرای طرحهای غربالگری با اولویت بخشیدن به افراد مسن و افرادی که سابقه خانوادگی دیابت دارند، در کنترل شیوع بیماری دیابت پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
20 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866119 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!