بررسی روش های مختلف برآورد کرنش و تنش لرزه ای و برآورد نرخ کوتاه شدگی پوسته زمین در ایران با به کارگیری سازوکار زمین لرزه ها

نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:
در این پژوهش، تنش، کرنش و نرخ کوتاه شدگی پوسته زمین در ایران با روش های کاسترف و مولنار برآورد شده و هم چنین نقش منطقه بندی در برآوردها نیز بررسی شده است. در این راستا، شمار 637 زمین لرزه با بزرگای گشتاوری بزرگ تر از 5/5 در بازه زمانی سال های 1909 تا 2016 به کار برده شده است. راستای فشار، کشش و کرنش لرزه ای با دو روش (بلوک بندی و هر زمین لرزه جداگانه) و هم چنین کوتاه شدگی افقی و تغییرات قائم پوسته زمین برآورد شده اند. راستای فشار و کشش و اندازه کرنش لرزه ای به دست آمده از سازوکار زمین لرزه ها به سه صورت برآورد شد: هر زمین لرزه جداگانه، منطقه بندی o1×o1 و منطقه بندی زمین ساختی. داده پردازی نشان می دهد که راستای فشار و کشش و اندازه کرنش لرزه ای شدیدا به نوع منطقه بندی وابسته است. هم چنین، برآورد اندازه کرنش لرزه ای با دو روش کاستروف و مولنار با یکدیگر تفاوت آشکاری نشان می دهند. با این حال می توان گفت، بیش ترین دگرشکلی در ایران در گستره دشت بیاض و قائن در خاور ایران روی می دهد. برآورد سرعت قائم پوسته زمین در زاگرس فراخاسته، ستبرشدگی و در فروافتادگی پیش بوم زاگرس، نازک شدگی پوسته را به دنبال داشته، که هم خوانی خوبی با زمین ساخت گستره دارد. اگرچه، در البرز خاوری این برآورد فراخاست بوده، در البرز باختری فرونشست به دست آمده که با زمین ساخت البرز که یک گستره برخوردی فشاری و مایل است هم خوانی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
128 تا 139
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!