جداسازی و شناسایی مولکولی باکتری های اسید لاکتیک تولید کننده اگزوپلی ساکارید از شیر و ماست گوسفندی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
محصولات لبنی می توانند منبع غنی از انواع باکتری های اسید لاکتیکی با خواص کاربردی فراوان باشند که یکی از این ویژگی ها تولید اگزوپلی ساکارید است. اگزوپلی ساکاریدها پلیمرهایی با وزن مولکولی بالا هستند که از واحدهای قندی تشکیل شده اند و توسط میکروارگانیسم ها به محیط اطراف ترشح می شوند. اگزوپلی ساکاریدهای تولیدی قادر هستند به عنوان ماده افزودنی دارای اثرات سلامت بخشی و ویژگی بافت دهندگی مورد استفاده قرار گیرند. در این تحقیق باکتری های اسید لاکتیکی تولیدکننده اگزوپلی ساکارید (کلنی های موکوئیدی و طنابی شکل) از شیر و ماست گوسفندی تهیه شده از روستای تابعه ارومیه جداسازی و شناسایی شدند. برای این منظور، باکتری های اسید لاکتیک پس از کشت بر روی محیط های MRS جامد و M17 جامد و جداسازی بر اساس توانایی تولید اگزوپلی ساکارید جهت بررسی تنوع گونه ها ابتدا توسط روش های فنوتیپی (رنگ آمیزی گرم، تست های بیوشیمیایی و فیزیولوژیکی) و سپس با استفاده از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) شناسایی شدند. 7 گونه باکتری های اسید لاکتیک جداسازی شده گرم مثبت، کاتالاز منفی بوده و قادر به تولید بیشترین میزان اگزوپلی ساکارید بودند. مقادیر تولید اگزوپلی ساکارید باند شده و آزاد که با روش فنل- اسید سولفوریک اندازه گیری شد، به ترتیب 2/0 ± 28/40 تا 47/0± 26/65 و 2/3± 68/105 تا 2/0± 35/136 میلی گرم بر لیتر بود. ماست های گوسفندی که در استان آذربایجان غربی به صورت سنتی تولید می شوند، حاوی سویه هایی با ویژگی تولیدکنندگی اگزوپلی ساکارید هستند که می توانند پتانسیل کاربردی در صنعت لبنیات داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 252
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866657 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!