شیوع انگل های روده ای در مراجعین به بیمارستان میلاد، تهران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
انگل های روده ای هنوز یکی از نگرانی های عمده بهداشتی در دنیا و ایران هستند. به دلیل نبود تصویر روشنی از وضعیت انتشار انگل های روده ای در تهران، این مطالعه با هدف بررسی شیوع انگل های روده ای در مراجعین به بیمارستان میلاد تهران انجام شد.
روش کار
در این مطالعه توصیفی-‏مقطعی، از فروردین تا آذر ماه 1390 نمونه های مدفوع سه نوبته از 448 نفر از مراجعین به آزمایشگاه بیمارستان میلاد که فرم رضایت نامه آگاهانه را پر کرده بودند با روش نمونه‏گیری آسان جمع آوری شد. نمونه ها با سه روش مستقیم، فرمالین-اتر و کشت در محیط سرم منعقده اسب آزمایش و ارتباط بین شیوع انگل های روده ای و خصوصیات دموکرافیک افراد و علت مراجعه به بیمارستان بررسی شد.
یافته ها: شیوع انگل‏های روده‏ای 4/32 ‏% بود. 145 نفر حداقل به یکی از انگل های تک یاخته ای روده ای شامل بلاستوسیستیس 134 (9/29%)، انتاموبا کولی 14 (1/3%)، ژیاردیا 6 (3/1%)، اندولیماکس نانا 5 (1/1%)، انتاموبا کمپلکس 3 (7/0%)، یداموبا بوچلی 3 (7/0%)، دی انتاموبا فراژیلیس 2 (4/0%) و تریکوموناس هومینیس 1 (2/0%) و کرم های روده ای شامل تریکواسترونژیلوس 1 (2/0%) و هیمنولپیس نانا 1 (2/0%) آلوده بودند. ارتباط معنی داری بین شیوع انگل های روده ای با جنس و علت مراجعه به بیمارستان مشاهده نشد. اگرچه آنالیز آماری نشان داد که شانس ابتلا به انگل های روده ای با افزایش سن بیشتر می شود (003/0=p).
نتیجه گیری: مطالعه‏ی حاضر شیوع 4/32% ابتلا به انگل‏های روده‏ای را در میان مراجعین به بیمارستان میلاد را نشان داد. شایع ترین عفونت تک یاخته ای روده ای بلاستوسیستیس (9/29%) بود. از آنجایی که بسیاری از انگل‏های شناسایی شده از طریق کیست همراه با آب و مواد غذایی منتقل می‏شوند، آموزش بهداشت و رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی می تواند خطر انتقال انگل‏های روده‏ای را کاهش داده و به بهبود سلامت جامعه کمک نمایند
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!