اثر سه روش تمرین ورزشی منتخب بر برخی فاکتورهای خطرزای قلبی و عروقی در نوجوانان فوتبالیست

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
بیماری های قلبی-عروقی اصلی ترین علت مرگ و میر در جهان، در طی دهه گذشته بوده است؛ بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی تاثیر سه شیوه برنامه ورزشی بر برخی فاکتورهای خطرزای قلبی و عروقی در نوجوانان فوتبالیست بود.
مواد و
روش
در این پژوهش 48 فوتبالیست نوجوان ( 74/0± 46/13 سال) با حداقل سه سال سابقه ورزشی، به چهار گروه (12n=) تقسیم شدند. گروه یک: به طور متناوب یک جلسه تمرین استقامتی، یک جلسه تمرین قدرتی و یک جلسه تمرین سرعتی را در پانزده جلسه تمرینی، انجام دادند. گروه دو: پنج جلسه اول را تمرین استقامتی، پنج جلسه دوم را تمرین قدرتی و پنج جلسه آخر را تمرین سرعتی انجام دادند. گروه سه: در طی پانزده جلسه تمرین ورزشی، هر سه فاکتور استقامت، قدرت و سرعت را در یک جلسه تمرین می کردند. گروه چهار: (گروه کنترل) تنها تمرینات روزمره فوتبال را انجام می دادند. پیش و پس از پروتکل تمرینی متغیرهایی همانند وزن، درصد چربی بدن، نمایه ی توده ی بدنی، کلسترول تام (TC)، تری گلیسرید (TG)، لیپوپروتئین های پرچگال (HDL) و لیپوپروتئین های کم چگال (LDL) از آزمودنی ها اندازه گیری شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 و توسط آمار توصیفی و استنباطی (t همبسته و ANOVA)، با سطح معنی داری (05/0P<) مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد، مقادیر کلسترول تام، تری گلیسیرید و HDL، در گروه تجربی سه به طور معنی داری (002/0=P)، (001/0=P) و (011/0=P) نسبت به پیش آزمون کاهش یافت. سطوح کلسترول و LDL نیز در گروه یک به طور قابل توجهی (001/0=P) کاهش داشت. تری گلیسیرید در گروه تجربی دو نیز کاهش معناداری (04/0=P) داشت.
بحث و نتیجه گیری
بسیاری از بیماری های خطرناک بزرگسالی ریشه در دوران نوجوانی دارند و با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت، هر سه نوع تمرینات ورزشی باعث کاهش برخی از فاکتورهای خطرزای قلبی و عروقی در نوجوانان فوتبالیست می گردند؛ بااین حال، هریک از این تمرینات منافع خاص خود را دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
137
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866855 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!