ساخت و اعتباریابی پرسشنامه شایستگی مدیران سازمان های ورزشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
هدف از این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه شایستگی مدیران سازمان های ورزشی بود.
روش شناسی: جامعه آماری پژوهش حاضر تحقیق شامل متخصصین مدیریت ورزشی آشنا به موضوع پژوهش، متخصصین جامعه شناسی ورزشی و مسئولین و مدیران سازمان های ورزشی می باشد. ابزار تحقیق، پرسشنامه بجانی (1396) بود که شامل 7 مولفه و 24 گویه بود. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش توسط گروهی از اساتید صاحبنظر تایید شد. کل جامعه آماری تحقیق قابل دسترس نبود، بنابراین، تعداد نمونه آماری بر اساس جدول مورگان برابر 384 برآورد شد و بعد از توزیع به صورت نمونه گیری در دسترس 342 پرسشنامه صحیح برای تجزیه و تحلیل در این تحقیق مورد استفاده گرفت.
یافته ها
روایی سازه پرسشنامه به وسیله تحلیل عاملی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری تایید گردید. ضریب مسیر بین شایستگی مدیران سازمان های ورزشی و مولفه های توانایی فنی؛ توانایی علمی؛ توانایی شخصیتی؛ توانمندی ادراکی-عاطفی، مدیریت روابط، توانایی جهانی شدن و توانایی رقابتی به ترتیب برابر با 84/0، 81/0، 85/0، 83/0، 89/0، 82/0 و 81/0 بود. مقدار آماری t، این هفت مولفه بیشتر از 56/2 ± است بنابراین با اطمینان 99/0 می توان گفت مولفه های هفت گانه فوق توان پیش بینی متغیر شایستگی مدیران در سازمان های ورزشی را دارند. با توجه به مقدار معیار (0.686 = GOF) در بررسی برازش کلی مدل، مدل اندازه گیری از کیفیت مناسبی برخوردار است.
نتیجه گیری
ابزار حاضر می تواند در مراحل مختلف از جمله استخدام، آموزش و ارزیابی مدیران سازمان های ورزشی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین باید توجه داشت شایستگی مدیران ورزشی موضوعی ثابت نبوده، بلکه با توجه به شرایط محیطی و سازمانی قابل تغییر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
263 تا 275
لینک کوتاه:
magiran.com/p1866964 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!