بررسی اپیدمیولوژیک موارد مرگ و میر ثبت شده ناشی از تصادفات برون شهریدر استان گلستان در سال 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تصادفات جاده ای یکی از عوامل مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی است که در جوامع بشری آثار و تبعات زیانبار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به دنبال دارد. تعداد و شدت تصادفات در کشورهای در حال توسعه چندین برابر کشورهای توسعه یافته است. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی اپیدمیولوژیک موارد مرگ و میر ناشی از تصادفات برون شهری در استان گلستان انجام شد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع مقطعی است که با رویکرد توصیفی انجام شد. اطلاعات مورد نظر از پلیس راهور استان گلستان دریافت شد. 2922 مورد حوادث رانندگی در استان گلستان در طی سال 1394 مورد بررسی قرار گرفت. داده های به کار رفته در این تحلیل شامل ویژگی های دموگرافیک افراد متوفی و شرایط محیطی و جغرافیایی محل حادثه است. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 2922 تصادف بررسی شده استان گلستان، 251 مورد از تصادفات منجر به مرگ 317 نفر بودند. بیشتر تصادفات منجر به مرگ ناشی از اتومبیل های سواری (7/96درصد) و به علت تخلف عدم توجه به جلو (1/33 درصد) و در راه های اصلی(8/47 درصد) رخ داده بود. 7/29 درصد رانندگان مقصر کمربند ایمنی نبسته بودند. رانندگان موتورسیکلت و سرنشینان اتومبیل های سواری، بیشترین درصد قربانیان تصادفات رانندگی به ترتیب با 6/30 درصد و 5/25 درصد بوده اند.
نتیجه گیری
آموزش و تاکید بر استفاده از کلاه ایمنی هنگام موتورسواری و بستن کمربند ایمنی هنگام رانندگی جهت کاهش صدمات ناشی از تصادفات ضروری به نظر می رسد. بخش اعظمی از تصادفات جاده ای به دلیل عدم توجه به جلو می باشد، تغییر رفتار ترافیکی رانندگان جهت افزایش نظم و انضباط اهمیت خواهد داشت.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
65 تا 71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1867376 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!