علم سنجی و شاخص های آن برای تولیدات علمی متخصصان و پژوهشگران حوزه جراحی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
زمینه مطالعه حاضر عمومی با تاکید ویژه بر مفاهیم علم سنجی است که متخصصان حوزه جراحی می توانند از آن بهره ببرند. با هدف آشنایی بیشتر پژوهشگران و متخصصان حوزه جراحی با علم سنجی و شاخص های آن انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
روش مطالعه این پژوهش کتابخانه ای بود و مفهوم علم سنجی و شاخص های موثر و پرکاربرد در حوزه علم سنجی را با استفاده از منابع مختلف مورد بررسی قرار داده است.
یافته ها
سنجش علم و تولیدات علمی در کشور، هنوز در دوران طفولیت خود به سر می برد و تاکنون نتوانسته است به صورت فعالیتی منسجم و هدفمند به حیات خود ادامه دهد. فعالیت های مربوط به علم سنجی در کشور، عموما یا با استفاده از شاخص هایی انجام می شود که یا بر اساس نتایج تحقیقات شناسایی شده است و یا این که با استفاده از شاخص های سایر کشورها به انجام می رسد. این در حالی است که در اساسنامه بسیاری از مراکز و سازمان ها، ماموریت هایی که انجام سنجش و ارزیابی تولیدات علمی را در سطح درون سازمانی و حتی در سطح ملی اجتناب ناپذیر کند دیده می شود.
نتیجه گیری
مقاله حاضر، منبعی ارزشمند برای پاسخگویی به همه کسانی است که با مفاهیم علم سنجی و به طور کلی با سنجه های علم سروکار دارند. پژوهشگران حوزه های مختلف، علی الخصوص حوزه جراحی، باید با آنچه تولیدات علمی آنها را مورد سنجش و بررسی قرار می دهد، آشنا باشند تا بتوانند در راستای بهبود تولیدات علمی و همچنین رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خود اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1868241 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!