استفاده از آب های نامتعارف (باران) در تولید تخته فیبر با دانسیته متوسط با استفاده از چسب اوره فرمالدهید (مطالعه موردی شرکت آرین سینا)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با رشد و توسعه جوامع پیشرفته و نیل به سمت صنعتی شدن کشورها، استفاده از آب یکی از دغدغه های بزرگ محسوب می شود. مصرف مطلوب و بهینه از منابع آبی، از جایگاه ویژه و قابل توجهی برخوردار است که نتیجه آن اهمیت استفاده از آب باران به عنوان منبعی قابل اطمینان جهت تامین آب مصرفی می باشد. از این رو هدف از این پژوهش استفاده از آب باران در ترکیب چسب اوره فرمالدئید به منظور تنظیم غلظت نهایی چسب بوده است. بدین منظور برای جلوگیری از آسیب رسیدن به تجهیزات آب باران از طریق کانال های احداث شده در کاخانه آرین سینا به سیستم تصفیه خانه انتقال داده شد. سپس به وسیله تجهیزات موجود در کارخانه مذکور تصفیه گردید. نتایج حاصل از طیف های FT_IR بدست آمده از نمونه های چسب ترکیب شده با آب باران و آب معمولی نشان داد که آب باران باعث افزایش تعداد پیوند های هیدروژنی در چسب می شود. اما بر اساس آزمون t، اختلاف بین ویژگی های چسب و مقاومت های مکانیکی و خواص فیزیکی استفاده از آب باران نسبت به آب معمولی معنی دار نبوده است. به-طوریکه چسب ترکیب شده با آب باران هیچ گونه اثر منفی بر روی ویژگی های چسب نمی گذارد. از این رو پس از انجام تحقیقات، کارخانه آرین سینا با توجه به محدودیت ها و کمبود منابع اولیه کشور با استفاده از آب باران روزانه 14000 لیتر در مصرف آب صرفه جویی داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
270 تا 279
لینک کوتاه:
magiran.com/p1868372 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!