عوامل موثر بر تحقق زنجیره تامین سبز صنعت گردشگری ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در پژوهش حاضر به شناسایی و ترسیم مدل عوامل بحرانی تحقق زنجیره تامین سبز صنعت گردشگری پرداخته شده است. در این تحقیق ابتدا از طریق مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق، عوامل موثر بر سبز شدن زنجیره تامین شناسایی و سپس در فاز کمی ابتدا 100 نفر از ذی نفعان صنعت گردشگری انتخاب شده و از آن ها جهت بحرانی بودن عوامل شناسایی شده زنجیره تامین سبز صنعت گردشگری نظرسنجی شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه بوده است. جهت تحلیل داده های تحقیق، ابتدا با استفاده از روش تحلیل آماری و آزمون t ضریب اهمیت مولفه ها مشخص شد و در فاز دوم جهت اولویت بندی شاخص ها و نیز علت و معلول بودن آنها از تکنیک دیماتل فازی استفاده شد. نتایج به دست آمده از بررسی و شناسایی عوامل بحرانی تحقق زنجیره تامین سبز نشان می دهد هر 33 عامل شناسایی شده به عنوان عوامل تحقق زنجیره تامین سبز در صنعت گردشگری ایران بحرانی و اساسی بوده و نقش پراهمیتی در تحقق آن دارند. تحلیل عوامل قرار گرفته در بعد مدیریت تامین کنندگان نشان می دهد بین 6 عامل قرار گرفته در زمره عوامل تاثیرگذار، عوامل «ارائه خدمات ترغیب کننده به تامین کننده در راستای توجه و صیانت از محیط زیست»، «لحاظ نمودن ویژگی های زیست محیطی به عنوان الزامات کیفی تامین کننده» و «برگزاری نشست با تامین کنندگان»، سه عامل اصلی و ریشه ای یا علت سبز شدن زنجیره تامین سبز صنعت گردشگری می باشد. این در حالی است که تحقق سه عامل «کمک به تامین کنندگان در راستای حل مشکلات زیست محیطی آنان»، «توجه به اصول زیست محیطی و پایبندی به آن در برگزاری مناقصات» و «تلاش برای کاهش اثرات زیست محیطی از طریق تحویل بموقع تعهدات تامین کننده» به طور سطحی و ناپایدار، همانند یک هدف کوتاه مدت، موجب سبز شدن زنجیره تامین صنعت گردشگری ایران خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1869008 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!