تاثیر دو برنامه تمرین کششی- تعادلی با زمان بندی مختلف بر برخی از عملکردهای جسمانی در مردان مسن

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
زمان بندی های مختلف تمرینات کششی می تواند تاثیرات متفاوتی بر عملکرد جسمانی افراد سالمند داشته باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر دو برنامه تمرین کششی- تعادلی با زمان بندی مختلف بر برخی از عملکردهای جسمانی در مردان مسن بود.
روش بررسی
60 مرد سالمند با دامنه سنی 74-60 سال، به صورت تصادفی به پنج گروه مساوی شامل 1) تمرینات کششی - تعادلی با برتری پویا در مدت60 ثانیه، 2) تمرینات کششی - تعادلی با برتری ایستا در مدت60 ثانیه، 3) تمرینات کششی - تعادلی با برتری پویا در مدت90 ثانیه، 4) تمرینات کششی - تعادلی با برتری ایستا در مدت90 ثانیه و 5) کنترل تقسیم شدند. برنامه تمرینی شامل حرکات کششی ترکیبی (ایستا و پویا) و حرکات تعادلی بود که سه بار در هفته در مدت هشت هفته انجام شد. داده ها با استفاده از روش های آماری کلموگروف- اسمیرنوف، آنالیز واریانس یک طرفه و تی وابسته در سطح معناداری 05/0≥p تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد شاخص های قدرت عضلانی پایینتنه، استقامت عضلانی، انعطاف پذیری بالاتنه و پایینتنه، چابکی، تعادل ایستا و تعادل پویا در اکثر گروه های تجربی در مقایسه با گروه کنترل به طور قابل توجهی بهبود یافت. اما برنامه های تمرینی مختلف بر قدرت عضلانی بالاتنه و عملکرد استقامتی تاثیری نداشتند.
نتیجه گیری
می توان گفت مردان مسن برای بهبود شاخص های آمادگی جسمانی و حرکتی بهتر است از برنامه های تمرینی گروه یک (تمرینات کششی-تعادلی با غالب پویا به مدت 60 ثانیه) و گروه چهار (تمرینات کششی-تعادلی با غالب ایستا در مدت 90 ثانیه) استفاده کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
26
لینک کوتاه:
magiran.com/p1870482 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!