مکان یابی بیمارستان ها با استفاده از مدلی چندهدفه با در نظر گرفتن معیار عدالت شهروندی: یک مطالعه موردی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه یکی از مهم ترین مسائل درزمینه مکان یابی بیمارستان ها، در نظر گرفتن عدالت است؛ هدف از این پژوهش ارائه مدلی چندهدفه جهت مکان یابی عادلانه بیمارستان ها بود که بتواند هزینه را نیز درنظر بگیرد و برای احداث بیمارستان ها در آینده، استفاده شود.
مواد و روش ها
این پژوهش مطالعه ای تحلیلی-توصیفی بود که در شهر رشت به منظور تعیین مکان های عادلانه برای احداث بیمارستان انجام گرفت. برای این منظور پس از بررسی مطالعات انجام گرفته مدلی سه هدفه شامل اهداف میانه (حداقل هزینه)، عدالت (حداقل حسادت) و بار کاری عادلانه ارائه گردید و به کمک تکنیک مجموع وزنی که در آن با توجه به اهمیت اهداف به آن ها وزن داده می شود و با استفاده از داده های واقعی شهر رشت که از شهرداری، اداره آمار و نقشه های هوایی گردآوری شدند، بهترین مکان ها جهت احداث بیمارستان در این شهر پس از حل مدل با نرم افزار GAMS 24.1.2 مشخص گردید.
نتایج
این پژوهش به تصمیم گیرندگان کمک می کند تا در تصمیم خود مبنی بر انتخاب بهترین مکان ها برای احداث بیمارستان، علاوه بر هزینه، عدالت را نیز درنظر بگیرند؛ برقراری عدالت شهروندی و افزایش کارایی بیمارستان ها در کنار درنظر گرفتن ملاحظات هزینه ای، از مهم ترین دستاوردهای این پژوهش برای تصمیم گیرندگان در حوزه سلامت است.
نتیجه گیری
اگر به معیار عدالت در مکان یابی بیمارستان ها توجه نشود، نتایج حاصل می تواند بسیار ناعادلانه باشد. مطالعه موردی صورت گرفته موید کارکرد مطلوب مدل پیشنهادی در مکان یابی بیمارستان های شهر رشت با توجه به معیار عدالت شهروندی بود. نتایج حاصل از این پژوهش می تواند به عنوان مبنای مناسبی برای تصمیم گیری در اختیار مدیران قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p1870735 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!