طراحی روش غربالگری سریع چهار جهش شایع ژن بتاگلوبین در جمعیت ایران با استفاده از روش منحنی ذوب با تفکیک بالا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف
تالاسمی بتا، یک بیماری خونی و ژنتیکی است، شیوع ناقلین این بیماری در جمعیت ایران بالاست. بررسی غربالگری قبل از ازدواج برای تعیین ناقلین تالاسمی بتا، به تشخیص سریع و قابل اعتماد نیاز دارد. هدف پژوهش حاضر طراحی روش غربالگری سریع چهار جهش شایع ژن بتا گلوبین جمعیت ایران با استفاده از روش ذوب با تفکیک بالا (HRM) بود.
مواد و روش ها
در مطالعه تجربی حاضر هشت نمونه از افراد مبتلا و ناقل تالاسمی بتا با ژنوتیپ های (G>A) IVSI-110، A) IVSII-I (G>، (IVSI-5 (G>C و CD36/37 (-T) در شرایط هموزیگوت و هتروزیگوت و یک نمونه کنترل (فرد سالم) انتخاب شدند. بعد از گرفتن خون، استخراج DNA با روش نمکی انجام شد. برای اطمینان، نمونه ها به صورت دوتایی ران شدند و دو نمونه کنترل بدون DNA نیز به کار رفت. آغازگرها، با کمک نرم افزارهای Gene Runner 6.0.28، Primer Express v 3.0.1 3/1) و Primer3 v. 0.4.0 طراحی شدند و روش HRM برای تعیین جهش های فوق به کار رفت.
یافته ها
بهترین غلظت مناسب DNA، 5نانوگرم بر میکرولیتر به دست آمد. در مرحله تفاوت نمودار به وضوح تفاوت منحنی ها در شرایط هتروزیگوت، نرمال و هموزیگوت مشاهده شد. در جهش IVSII-IG>A در منحنی ذوب برخلاف انتظار دو قله در نمونه ها دیده شد، علت آن حضور یک پلی مورفیسم در نزدیکی جهش بود.
نتیجه گیری
روش HRM قابلیت تشخیص چهار جهش شایع ژن بتاگلوبین را دارد و می تواند بین فرد هتروزیگوت و هموزیگوت و فرد سالم نیز در یک جهش واحد افتراق ایجاد کند. روش HRM توان بالایی داشته و می تواند 96 نمونه DNA را در مدت دو ساعت آنالیز کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p1871573 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!