پیشبینی قیمت تسویه بازار برای خوشه های زمانی رقابت پذیری بازار با استفاده از شبکه عصبی بهبود یافته با الگوریتم ژنتیک: مطالعه بازار برق ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با قانون زدایی بازار و شکل گیری بازار روز بعد انرژی، در هرروز تولیدکنندگان انرژی اقدام به ارائه پیشنهاد قیمت خود برای هر واحد به تفکیک ساعت، در حداکثر 10 پله به مدیریت شبکه می کنند و مدیریت شبکه با تعیین میزان تقاضا در روزبعد، قیمت تسویه بازار برای روز آتی را به همراه برندگان بازار اعلام می کند و بر اساس قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان با آنها تسویه می کند. از این رو پیشبینی قیمت تسویه بازار برای شرکت کنندگان در بازار حائز اهمیت می یاشد و پیشبینی دقیق آن تاثیر بسزایی بر روی سود آنها خواهد داشت. نظر به رفتار فصلی قیمت تسویه بازار، در این مقاله از الگوریتم K-Means به منظور خوشه بندی فضای رقابتی بازار ایران استفاده شده است که مطابق با نتایج آن، رقابت در بازار برق ایران شامل سه خوشه رقابت بالا (فصول سرد سال)، رقابت کم (فصول گرم سال) و خوشه گذار می باشد، در نهایت با به کارگیری الگوریتم ژنتیک جهت انجام فرایند آموزش شبکه عصبی، قیمت تسویه بازار برای هر خوشه رقابتی به صورت مجزا پیشبینی شده است که مطابق با نتایج حاصله، مدل ارائه شده قابلیت پیشبینی قیمت تسویه بازار در روز بعد با دقت 95 درصد را دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
84 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1872518 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!