بررسی اثرات ضد درد (تست اسیداستیک) و ضدالتهاب اسانس مرزه بختیاری (Satureja bachtiarica Bunge) در موش سوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
با توجه به نقش التهاب و درد در تاخیر در درمان بیماری ها و ایجاد عوارض جانبی توسط داروهای شیمیایی و با توجه به خاصیت گیاه مرزه بختیاری (Satureja bachtiarica Bunge) در طب سنتی، این تحقیق با هدف بررسی اثر ضددردی و ضدالتهابی اسانس مرزه بختیاری انجام شد. در این مطالعه 80 سر موش کوچک نر نژاد NMRI به طور تصادفی به 5 گروه تقسیم شدند که گروه اول شامل گروه کنترل بود. به گروه های 2 تا 4 به ترتیب اسانس مرزه بختیاری در دوزهای 25، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم و به گروه 5 ایندومتاسین با دوز 10 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت i.p. تزریق شد. در تست التهاب نیز به گروه های 2 تا 4، دوزهای 25، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم اسانس مرزه بختیاری و به گروه 5 دگزامتازون با دوز 2 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت i.p. تزریق شد. سپس اثر ضد دردی اسانس گیاه مرزه بختیاری به کمک تست اسید استیک و اثر ضد التهابی به کمک تست گزیلن تعیین گردید. دوزهای 25، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم اسانس گیاه و گروه دریافت کننده ایندومتاسین نسبت به گروه کنترل منجر به کاهش معنی دار درد از لحاظ آماری شدند و گروه دریافت کننده دوز 100 میلی گرم بر کیلوگرم اسانس مرزه اثرات ضددردی بیشتری داشت (P<0.001***). در تست گزیلن نیز میزان التهاب در گروه های دریافت کننده اسانس با دوزهای 25، 50 و 100 میلی گرم بر کیلوگرم و گروه دریافت کننده دگزامتازون به طور معنی داری از لحاظ آماری نسبت به گروه کاهش نشان داد. با توجه به یافته های بدست آمده، اسانس مرزه بختیاری در کاهش التهاب و درد موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
527 تا 534
لینک کوتاه:
magiran.com/p1872535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!