تاثیر مکمل جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba L.) بر ظرفیت آنتی اکسیدانی تام و شاخص مالون دی آلدئید پس از یک جلسه فعالیت ورزشی هوازی در زنان غیر فعال

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
این تحقیق به منظور تعیین تاثیر مکمل سازی کوتاه مدت جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba L.) بر مقادیر ظرفیت آنتی اکسیدانی تام (TAC) و مالون دی آلدئید (MDA) متعاقب یک جلسه فعالیت هوازی، در زنان غیر ورزشکار انجام شد. در یک مطالعه نیمه تجربی با اندازه گیری های مکرر 24 زن سالم غیر ورزشکار در دو گروه دریافت کننده مکمل جینکو بیلوبا (120 میلی گرم به مدت 21 روز قرص جینکو بیلوبا) و شبه دارو (120 میلی گرم به مدت 21 روز دکستروز) قرار گرفتند. قبل و بعد از دوره مکمل سازی، همه آزمودنی ها در یک آزمون ورزشی هوازی بر روی نوارگردان با شدت 75% اکسیژن مصرفی بیشینه به مدت 30 دقیقه شرکت نمودند. نمونه های خونی در چهار مرحله 1) در حالت پایه قبل از شروع مکمل سازی، 2) بلافاصله پس از انجام آزمون ورزشی، 3) بعد از دوره مکمل سازی و 4) بعد از اجرای آزمون ورزشی دوم برای اندازه گیری ظرفیت TAC و MDA جمع آوری شد. داده های حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) با اندازه گیری های مکرر و آزمون تعقیبی LSD در سطح معنی داری 0.05≥α بررسی شد. یافته ها نشان داد که آزمون هوازی باعث افزایش معنی دار غلظت MDA و کاهش معنی دار TAC می گردد (05/0 >P). با این حال، مصرف کوتاه مدت جینکو بیلوبا باعث افزایش معنی دار TAC در حالت پایه در گروه دریافت کننده مکمل شد (0.017=P). به علاوه دامنه MDA در گروه دریافت کننده مکمل جینکو بیلوبا پس از انجام فعالیت ورزشی به طور معنی داری کمتر از گروه شبه دارو بود (0.023=P). این یافته ها نشان داد که فعالیت هوازی می تواند باعث افزایش برخی شاخص های فشار اکسایشی شود، اما مصرف مکمل جینکو بیلوبا احتمالا از طریق افزایش TAC می تواند از بروز استرس اکسایشی ناشی از ورزش بکاهد، با این حال توصیه می شود برای مشخص شدن اثرات واقعی این مکمل گیاهی تحقیقات بیشتری انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
401 تا 411
لینک کوتاه:
magiran.com/p1872547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!