مقایسه اثرسوزن خشک و شوک درمانی خارج بدن در درمان فاشئیت پلانتار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
فاشئیت پلانتار شایع ترین علت درد ناحیه کف پا است. هدف این مطالعه، مقایسه میزان بهبود درد و عملکرد بیماران درمان شده با شوک درمانی خارج بدن ESWT (Extracorporeal Shock Wave Therapy) و سوزن خشک درمانی بوده است.
مواد و روش ها
در این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهد دار 72 بیمار با تشخیص فاشئیت پلانتار وارد مطالعه شده و به طور تصادفی به دو گروه درمانی تقسیم شدند. بیماران گروه اول تحت درمان با ESWT و گروه دوم تحت درمان با سوزن خشک قرار گرفتند. متغیرهای عملکرد بر اساس FFI (Foot Function Index) و درد بر اساس VAS (Visuali Analogue Scale) قبل درمان، 4 هفته پس از درمان و 8 هفته پس از درمان ارزیابی و با استفاده از روش آنالیز واریانس با اندازه های تکراری و توسط نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد مقایسه و تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
در مطالعه حاضر 72 بیمار با میانگین سنی 4/9 ± 1/44 سال که اغلب زن (54 نفر) بودند مورد بررسی قرار گرفتند. هردوی روش های ESWT و سوزن خشک درمانی در 4 هفته و 8 هفته پس از درمان، هم شاخص درد اندازه گیری به روش VAS و هم نمره FFI بیمار را نسبت به قبل از درمان به طور معنی داری کاهش دادند. تفاوت معنی دار آماری بین دو گروه در 4 هفته پس از درمان بین معیارهای مذکور یافت نگردید (668/0 p= و 626/0 p= به ترتیب). بااین حال در 8 هفته پس از درمان، میزان کاهش درد و FFI در گروه درمان شده با سوزن خشک به طور معنی داری بیش تر بود (011/0 p= و 013/0 p=به ترتیب).
استنتاج: هردوی روش های سوزن خشک و ESWTدر درمان فاشئیت پلانتار موثر هستند، هرچند که نتایج مطالعه حاضراثربخشی بهتر درمان با سوزن خشک را در 8 هفته پس از درمان نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1874040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!