رابطه قابلیت های فردی و پیامدهای بهبود کیفیت و بهره وری سازمانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
منابع انسانی سازمان ها با قابلیت ها و توانمندی های بالقوه خود، چنانچه مورد توجه قرار گیرند، نقش مهم و حساسی را در ارتقاء کیفیت و بهره وری ایفا خواهند نمود که در مباحث ماکروارگونومی نیز با هدف ارتقاء عملکرد سازمان به آن پرداخته شده است. لذا این مطالعه با هدف بررسی رابطه قابلیت های فردی و بهبود کیفیت و بهره وری در دانشکاه علوم پزشکی همدان انجام شد.
روش کار
این پژوهش از نوع توصیفی/تحلیلی بوده که با روش نمونه گیری تصادفی 295نفر از مدیران وکارشناسان واحدهای ستادی دانشگاه انتخاب شدند و داده ها بوسیله 2پرسشنامه «سازمان یادگیرنده پیتر سنگه» و «مدیریت کیفیت فراگیر» گردآوری شد. تحلیل داده ها به کمک روش های آمار توصیفی و آزمون آماری تی و آنالیز واریانس در سطح اطمینان 95 درصد، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با کمک نرم افزار Spss16 صورت پذیرفت.
یافته ها
نتایج، میانگین قابلیت های فردی را 1/23 نشان داد. همچنین نتایج حاکی از وجود ارتباط و همبستگی مثبت و معنادار بین قابلیت های فردی و بهره وری سازمان می باشد(p<0/001) بطوریکه به ازای یک واحد افزایش در نمره قابلیت های فردی، نمره پیامدهای بهبودکیفیت و بهره وری 09/0 واحد افزایش خواهد یافت (001/0p< ،018/0، SE=09/0b=). تفاوت معناداری در قابلیت های فردی بر حسب مشخصات دموگرافیک مشاهده نشد.
نتیجه گیری
بهره وری در بخش خدمات بیش از آنکه به فناوری و سایر عوامل بستگی داشته باشد به منابع انسانی و عواملی که برآن تاثیر می گذارند، بستگی دارد. لذا توجه به قابلیت ها و توانمندسازی منابع انسانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می توان با رویکرد ماکروارگونومی و توسعه زیرساختهای مرتبط با توانمندسازی کارکنان، به افزایش کارآئی، بهره وری و بهبود کیفیت دست یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1875637 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!