ارزیابی ریسک ارگونومیکی در بخش های پاراکلینیکی (آزمایشگاه - پاتولوژی - رادیولوژی و سی تی اسکن) به روش ROSA در مراکز درمانی (مطالعه موردی بیمارستان بقیه الله (عج))

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
عوامل زیان آور ارگونومی یکی از عواملی است که باعث ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی مربوط به کار می شود و سالیانه باعث ایجاد درصد نسبتا بالائی از غیبت های ناشی از کار، پرداخت غرامت های بیمه ای، ناراحتی جسمی و روانی و سرانجام نارضایتی کارکنان و کاهش بهروری و تولید می گردد. برای رفع این خطرات علم ارگونومی توانمندی ها و ظرفیت ها و خصوصیات انسان را شناسایی می کند و دستگاه ها و ایستگاه های کاری و محیط را متناسب با انسان سازماندهی و تنظیم می کند.
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی بوده است. در این مقاله جهت تعیین درصد شیوع ناراحتی های اسکلتی- عضلانی از پرسش نامه نوردیک و تعیین سطح ریسک از روش ROSA استفاده شد. پس از تکمیل فرم ها و چک لیست ها و جمع بندی آنها داده ها توسط نرم افزار آماری SPSS18 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج بدست آمده میزان شیوع کلی اختلالات اسکلتی - عضلانی برابر 7/60 درصد می باشد. میزان شیوع اختلالات اسکلتی - عضلانی کارکنان (حداقل یک ناحیه دچار اختلال می باشد) در 12 ماه گذشته برابر 8/91 درصد می باشد. میزان شیوع کلی اختلالات اسکلتی - عضلانی (حداقل یک ناحیه دچار اختلال می باشد) در 7 روز گذشته برابر 82/0 درصد می باشد.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین و انحراف استاندارد نمره ROSA در کارکنان برابر 57/5 و 26/1 می باشد.بر اساس نتایج مطالعه ضرورت مداخلات ارگونومیک در زمینه آموزش کارکنان و خرید تجهیزات ارگونومیک در اولویت قرار دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
133 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1875661 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!