جداسازی آمیب های آزادزی و شناسایی مولکولی آکانتامبا از آب های راکد کاشان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
آکانتامبا شایع ترین آمیب آزادزی است که به وفور در آب، خاک و گرد و غبار وجود دارد و عامل آنسفالیت گرانولوماتوز آمیبی است. مطالعه حاضر برای تشخیص آمیب های آزادزی و شناسایی ژنوتایپ های آکانتامبا در آب های راکد شهر کاشان انجام شده است.
مواد و روش کار
در این مطالعه توصیفی، 138 نمونه آب راکد از مساجد و پارک های کاشان جمع آوری شد. این نمونه ها پس از عبوردادن از فیلتر 0/45 میکرونی و کشت در آگار غیرمغذی از نظر آمیب آزادزی بررسی شدند. برای شناسایی مولکولی آکانتامبا از واکنش زنجیره های پلی مراز و پرایمر های اختصاصی استفاده شد. پس از تکثیر قطعه bp490 و تعیین توالی نوکلئوتیدی، ژنوتایپ 10 ایزوله آکانتامبا شناسایی شد. pH، دما، فصل نمونه گیری و نتایج در SPSS نسخه 16 ثبت و تحلیل شد.
یافته ها
88/4 درصد از نمونه ها آلوده به آمیب آزادزی بودند که با استفاده ازPCR 59/4 درصد آنها به عنوان آکانتامبا شناسایی و تایید شدند. از میان نمونه های تاییدشده 80 درصد مربوط به ژنوتایپ آکانتامبا T4 و 20 درصد T2بودند. بین فصول نمونه گیری و آلودگی با آمیب آزادزی ارتباط معنی داری مشاهده شد (0/01 = P). بیشترین میزان آلودگی آب راکد به آمیب آزادزی و آکانتامبا در 7pH مشاهده شد. در این مطالعه ارتباط معنی داری بین pH و دما با آلودگی آمیب آزادزی و آکانتامبا مشاهده نشد.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که آلودگی آب های راکد به آمیب آزادزی و آکانتامبا در کاشان بالا است. همچنین ژنوتیپ غالب آکانتامباT4 است که از سویه های بیماری زا است. با توجه به عوارض خطرناک ناشی از این آمیب، آموزش بهداشت برای افزایش آگاهی در زمینه انتقال و نیز اقدامات بهداشتی برای پیشگیری از آلودگی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
125 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1876078 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!