ویژگی های روان سنجی نسخه ایرانی پرسشنامه نظرات و تجربیات والدین دارای فرزند کاشت حلزون شده (PVECIQ)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و اهداف
با توجه به این که کودکان بخش مهمی از وقت خود را با والدین می گذرانند، بنابراین پدر و مادر منبع غنی اطلاعات در مورد فرزندشان هستند؛ بر این اساس، ضرورت دارد که از طریق ابزارهایی، نظرات و تجربیات آنها جهت اهداف بالینی و پژوهشی مورد ارزیابی قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه ایرانی پرسش نامه نظرات و تجربیات والدین دارای فرزند کاشت حلزون شده (Parents'' Views and Experiences with Pediatric Cochlear Implant Questionnaire; PVECIQ) انجام گرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع مطالعات روان سنجی و مطالعات توصیفی-تحلیلی است که به صورت مقطعی و غیرمداخله ای انجام شده است. جامعه آماری شامل کلیه کودکانی بودند که در بیمارستان آموزشی-درمانی الزهرا (س) اصفهان، تحت عمل جراحی کاشت حلزون قرار گرفته بودند. از این جامعه 73 کودک (28 پسر و 45 دختر) که حداقل 1 سال تجربه استفاده از پروتز کاشت حلزون را داشتند، به روش در دسترس انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسش نامه نظرات و تجربیات والدین دارای فرزند کاشت حلزون شده (PVECIQ) بود. پس از تایید روایی محتوایی، اطلاعات با استفاده از همبستگی زیرمجموعه های PVECIQ، ضریب α کرونباخ و پایایی به شیوه ی بازآزمایی و از طریق نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
شاخص روایی محتوایی (CVI) در تمام گویه ها از 75/0 بالاتر بود. حداقل و حداکثر CVI برابر با 76/0 و 1/0 برآورد شد. همبستگی زیرمجموعه ها در اکثر موارد، همبستگی مثبت و معنا دار بود. ضریب α کرونباخ زیرمجموعه های PVECIQ در دامنه 74/0 الی 83/0 و ضریب α کرونباخ برای کل پرسش نامه برابر با 77/0 بود. ضریب بازآزمایی زیرمجموعه های PVECIQ نیز در دامنه 85/0 الی 97/0 بود.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها، به نظر می رسد نسخه ایرانی پرسش نامه نظرات و تجربیات والدین دارای فرزند کاشت حلزون شده (PVECIQ) از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
169 تا 181
لینک کوتاه:
magiran.com/p1876921 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!