ارائه یک مدل بهینه سازی استوار دوهدفه برای طراحی شبکه تامین خون اضطراری تحت عدم قطعیت

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
وقوع بحران های طبیعی و غیرطبیعی از امور اجتناب ناپذیری است که سالیانه تلفات جانی و مالی هنگفتی را در زندگی بشر به دنبال دارد. در زمان بحران، تقاضا برای اقلام ضروری از قبیل دارو و اقلام بهداشتی افزایش قابل توجهی داشته و پاسخ به این تقاضا به منظور حفظ سلامتی افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. بر این اساس، یک مدل دوهدفه مکان یابی-تخصیص برای عرضه خون تحت عدم قطعیت در این مقاله ارائه شده است. اهداف مدل دربرگیرنده کمینه کردن میزان کمبود خون در مراکز خون و نیز کمینه کردن مجموع هزینه های عملیاتی شامل هزینه های جا به جایی تسهیلات موقت و هزینه جمع آوری و انتقال خون در دوره های زمانی پس از وقوع بحران است. با توجه به عدم وجود اطلاعات کافی در مورد ویژگی های بحران و به منظور برنامه ریزی دقیق تر، میزان تقاضا، حجم خون اهدایی، هزینه های ارسال خون و جابه جایی تسهیلات به صورت مولفه های غیرقطعی در نظر گرفته شده اند. برای مدل سازی عدم قطعیت، از روش بهینه سازی استوار مبتنی بر مجموعه عدم قطعیت جعبه ای بهره گرفته شده است و برای حل مدل دوهدفه از روش جامع وزنی چبیشف استفاده شده است. درنهایت با اجرای مثال عددی، همتای استوار مدل پیشنهادی با مدل قطعی مقایسه شده و نتایج حاصل از تحلیل حساسیت های مختلف ارائه شده است
زبان:
فارسی
صفحات:
249 تا 274
لینک کوتاه:
magiran.com/p1879014 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!