تولید تنوعات سوماکلونی درون شیشه ای متحمل به تنش خشکی در نیشکر (. Saccharum officinarum L) با استفاده از ارقام تجاری ایران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
تنش خشکی یک بحران در حال رشد است که به شدتتولید محصولات کشاورزی در سراسر جهان را محدود نموده و عامل مهمی در کاهش عملکرد گیاهان زراعی ازجمله نیشکر به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک به شمار می رود. به منظور گزینش سوماکلون های متحمل به خشکی در سه واریته تجاری نیشکر، تنش خشکی در چهار سطح )شاهد( صفرT1=، 25T2= ، 50 T3=و 75 T4= گرم در لیتر پلی اتیلن گلیکول در محیط کشت بافت MS اجرا گردید. شاخص های کمی بافت های کالوس به دست آمده از جهش تصادفی، موردمطالعه قرار گرفت. پس از باز زا شدن کالوس ها و انتقال گیاهک ها به محیط شاخه زایی، از هر سطح تنش خشکی واریانت های متعددی انتخاب و میزان تجمع پرولین در ارقام بررسی شد. بر اساس نتایج به دست آمده تمامی شاخص های کمی موردمطالعه در هر سه واریته تحت تاثیر تنش خشکی قرار گرفتند. در تیمارهای تحت تنش خشکی زمان القاء ظهور کالوس به طور میانگین 33. 8 درصد بیشتر از تیمار شاهد و درصد کالوس زایی به طور میانگین 31. 71 درصد کمتر از تیمار شاهد بود. درصد کالوس باززا نیز به طور میانگین 13. 53 درصد کمتر از تیمار شاهد و زمان القاء گیاهک به طور میانگین 43. 21 درصد بیشتر از تیمار شاهد به دست آمد. روند میزان تجمع پرولین به مقدار زیادی متاثر از ژنوتیپ بود وبا افزایش سطح تنش خشکی افزایش نشان داد. در سوماکلون های حاصل از واریته CP48-103 مقدار تجمع پرولین بیشتری مشاهده شد لذا سوماکلون های این واریته به شرط حفظ سایر شرایط زراعی خوب و بررسی مولکولی می توانند به عنوان ژنوتیپ های جدید معرفی گردند.
زبان:
فارسی
صفحات:
481 تا 489
لینک کوتاه:
magiran.com/p1879158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!