بررسی تاثیر گاز ازن بر پاسخ ایمنی، هماتوکریت و ضریب تبدیل در جوجه گوشتی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
یک واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 40000 قطعه جوجه نژادکاب انتخاب و دو گروه شاهد و تیمار درآن تعیین (1 0 0 0 0 ×4) گردید، در گروه شاهد با ترکیبات شیمیایی معمول مراحل مختلف ضد عفونی انجام شد، در گروه تیمار با هوای ازن دار (0. 1 - 0. 3 ppm) و آب ازن دار
(0. 8-1 ppm) مراحل مختلف ضد عفونی انجام شد، در روز اول ورود جوجه تیتر آنتی بادی علیه نیوکاسل، آنفلوانزا، برونشیت و گامبورو در20 قطعه جوجه تعیین وسپس با استفاده از واکسن های مناسب بیماری های فوق کلیه جوجه ها واکسینه شدند؛ در سنین 21 و 42 روزگی از تعداد 20 قطعه پرنده از هر گروه خون گیری و تیتر سرم علیه واکسن ها و مقدار هماتوکریت تعیین شد، همچنین در پایان مطالعه میانگین وزن نهایی، میزان تلفات نهایی و درصد حذف کشتارگاهی در هر دو گروه بررسی و نتایج با استفاده از آزمون T در گروه تیمار و شاهد مقایسه گردید. در مرحله 21 روزگی بین گروه ها در میزان تیتر ND اختلاف معنی داری وجود داشت (01/0 > p) این تفاوت در مقدار هماتوکریت نیز مشاهده شد (05/0 > p). در 42 روزگی اختلاف معنی داری بین تیمار و شاهد در تیتر ND و مقدار هماتوکریت وجود داشت (05/0 > p) تفاوت سایر موارد در دو گروه معنی دار نبود، مقایسه نتایج میانگین تلفات در گروه شاهد و تیمار و نیز مقایسه نتایج ضریب تبدیل نشان داد که گروه شاهد وضعیت بهتری داشته است. می توان گفت که کاربرد صحیح ازن در پرورش مرغ گوشتی نسبت به ضدعفونی کننده های شیمیایی دیگر سبب بهبود پاسخ ایمنی به واکسیناسیون، بهبود ضریب تبدیل، کاهش تلفات و کاهش حذف کشتارگاهی می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1879469 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!