کاربرد روش ناهمسانی پذیرفتاری مغناطیسی (AMS) در تفسیر تحولات سنگ های متاپلیتی درجه بالای مجموعه دگرگونی شترکوه (به سن نئوپروتروزوئیک پایانی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مجموعه دگرگونی ? آذرین شترکوه که در 80 کیلومتری جنوب خاور شاهرود رخنمون دارد، طیف وسیعی از سنگ های آذرین و دگرگونی نئوپروتروزوئیک پایانی نظیر متاپلیت ها، متابازیت ها، متاکربناته، متاپسامیتی و گابرو، الیوین گابرو و دیوریت را شامل می شود. در این پژوهش تغییرات پارامترهای مغناطیسی سنگ های متاپلیتی درجه بالای این مجموعه در طی فرایندهای میگماتیت زایی و گرانیت زایی مورد برسی قرارگرفته است. نتایج حاصله نشان می دهد میانگین بزرگای پذیرفتاری مغناطیسی (Km) در طی فرایندهای ذکرشده از ?SI 650 به ?SI3 تنزل پیداکرده است. این کاهش بازتاب تغییرات کانی شناسی و سنگ شناسی از جمله تخریب بیوتیت در طی واکنش های تخریب شیمیایی ? آبزدایی و تبدیل بیوتیت به اورتوکلاز یا مسکویت درگذر از تحول گنیس به گرانیت می باشد. گارنت، بیوتیت و به مقدار کمتر کانی های اوپک (ایلمنیت یا مگنتیت) حامل های مهم رفتار مغناطیسی سنگ های مورد مطالعه هستند. میانگین ناهمگنی مغناطیسی تصحیح شده از 008/1 تا 45/1 و همچنین مقدار پارامتر شکل این سنگ ها از 44/0- تا 96/0 متغیر است. بر اساس تفسیر فابریک های مغناطیسی اکثر بیضوی های مغناطیسی مربوط به گنیس ها، کلوچه ای شکل هستند. برگواره های مغناطیسی به دست آمده از تعبیر و تفسیر داده های مغناطیسی با برگواره های مغناطیسی اندازه گیری شده در صحرا مطابقت خوبی نشان می دهد
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1879517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!