اثرات عصاره آبی میوه سنجد بر تغییرات هیستومورفومتریک هیپوکامپ جنین موش Balb/c

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
: استفاده از گیاهان دارویی به سرعت در حال افزایش است زیرا اثرات سوء کمتری نسبت به داروهای شیمیایی دارند از آنجایی که احتمال دارد بعضی از مادران باردار به دلیل داشتن دردهای مفاصل و عضلات به توصیه پزشکان متخصص و یا به صورت خود درمانی سنجد مصرف کنند ممکن است اثرات نامناسبی بر روی تکامل جنین داشته باشد. در این تحقیق اثر عصاره آبی میوه سنجد (Elaeagnus angustifolia) بر تغییرات هیستومورفومتریک هیپوکامپ جنین موش نژاد Balb/C بررسی شد.
تعداد 21 [MA1] سر موش باردار کوچک آزمایشگاهی ماده بالغ نژاد Balb/c بطور تصادفی به 3 گروه تقسیم شدند. گروه شاهد آب آشامیدنی به مقدار کافی، گروه شم روزانه 20 میلی لیتر آب (حلال سنجد) و گروه تجربی عصاره آبی سنجد را به مقدار mg/kg 500 در آب از روز صفر تا 20 بارداری بصورت معمولی دریافت نمودند. موشها در روز 20 بارداری کشته شده، جنین ها خارج گردید. وزن و طول سری- دمی (Crown-Rump Length=CRL) جنین ها ثبت شده، تحت پردازش بافتی قرار گرفتند. سپس مقاطع 5 میکرونی تهیه و رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین انجام شد. نهایتا به وسیله میکروسکوپ نوری و نرم افزار موتیک ضخامت و تعداد سلولهای لایه های شعاعی، اورینس، مولکولی و بطنی هیپوکامپ تحت بررسی هیستومورفومتریک قرار گرفت.
وزن و CRL جنین ها و میانگین ضخامت لایه بطنی هیپوکامپ در نواحی CA1 و CA2 گروه تجربی نسبت به گروه شاهد و شم افزایش معناداری داشت. در ناحیهCA3 هیپوکامپ میانگین ضخامت لایه شعاعی گروه تجربی نسبت به گروه های شاهد و شم کاهش معناداری داشت. میانگین تعداد سلولها در لایه بطنی نواحی CA1 هیپوکامپ گروه تجربی افزایش معناداری را نسبت به گروه های شم و شاهد نشان داد.
تجویز عصاره آبی میوه سنجد به موش های باردار می تواند سبب ایجاد تغییراتی در رشد و نمو جنین شده و باعث تغییرات هیستومورفومتریک در تکوین بخش هایی از هیپوکامپ جنین موش می شود.
[MA1] در مورد طریقه مصرف آب آشامیدنی در گروه شاهد ،گروه شم و همچنین طریقه دریافت عصاره سنجد در گروه تجربی (اینکه با گاواژ این کار انجام گرفته یا به روش مصرف به شکل معمولی) توضیح داده شود.
طریقه مصرف آب آشامیدنی در گروه شاهد ،گروه شم و همچنین طریقه دریافت عصاره سنجد در گروه تجربی به روش خوراکی (معمولی) می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
746 تا 753
لینک کوتاه:
magiran.com/p1879529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!