اثر محافظتی جلبک اسپیرولینا (آرترواسپیرا پلاتنسیس) بر لقاح آزمایشگاهی و رشد جنین در موش های ماده دریافت کننده سیکلوفسفامید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
: سیکلوفسفامید که به طور رایج به عنوان داروی ضد سرطان مورداستفاده قرار می گیرد، باعث آسیب به بافت تخمدان و ناباروری می شود. این مطالعه باهدف ارزیابی اثرات محافظتی داروی جلبک اسپیرولینا بر روی لقاح آزمایشگاهی و رشد جنین های حاصل از لقاح آزمایشگاهی در موش های دریافت کننده سیکلوفسفامید طراحی شد.
40 موش سفید کوچک آزمایشگاهی ماده بالغ به 8 گروه تقسیم شدند. گروه اول به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. گروه های دوم تا چهارم، اسپیرولینا را به ترتیب به میزان 200، 400 و 800 میلی گرم/کیلوگرم به صورت خوراکی به مدت 28 روز دریافت کردند. گروه پنجم سیکلوفسفامید را به میزان 150 میلی گرم/کیلوگرم به صورت تک دوز و داخل صفاقی دریافت نمود. گروه های ششم تا هشتم سیکلوفسفامید را همراه با اسپیرولینا با سه دوز ذکرشده دریافت کردند. پس از 28 روز، لقاح آزمایشگاهی و رشد جنین ها در تمامی حیوانات مورد ارزیابی قرار گرفت.
در گروه های دریافت کننده اسپیرولینا با دوزهای 200 و 400 میلی گرم/کیلوگرم همراه با سیکلوفسفامید در مقایسه با گروهی که فقط سیکلوفسفامید دریافت کرده بودند، تعداد اووسیت ها، درصد لقاح، جنین های دوسلولی، بلاستوسیست ها و جنین های هچ شده افزایش یافته که این افزایش در میزان درصد لقاح و جنین های دوسلولی معنی داری بوده (05/0P<) ولی اسپیرولینا در دوز 800 میلی گرم/کیلوگرم، قادر به جبران آسیب های ناشی از سیکلوفسفامید نبود.
زبان:
فارسی
صفحات:
785 تا 794
لینک کوتاه:
magiran.com/p1879551 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!