کاربرد نمایه های ژئومرفومتری در مدل سازی مکانی رخداد چشمه های آب زیرزمینی در منطقه البرز میانی، با رویکرد احتمالی وزنی شاهد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مدلسازی مکانی رخداد چشمه های آب زیرزمینی امکان شناسایی چشمه های جدید برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت را فراهم می سازد. هدف از انجام این تحقیق مدلسازی مکانی رخداد چشمه های آب زیرزمینی با استفاده از نمایه های ژئومرفومتری موثر در رخداد آنها و مدل احتمالی وزنی شاهد و بررسی کارایی این مدل در منطقه البرز میانی می باشد. به طور کلی 584 چشمه در منطقه مورد مطالعه مشخص شدند که 409 (70%) چشمه ها برای آموزش و 175 (30%) چشمه ها برای اعتبارسنجی مدل وزنی شاهد استفاده شدند. 14 شاخص مهم ژئومرفومتری موثر بر رخداد چشمه ها در قالب رویکرد مدل وزنی شاهد برای مدلسازی مکانی رخداد چشمه ها برگزیده شدند. این عوامل شامل ارتفاع، درجه شیب، جهت، انحنای پلان، انحنای پروفیل، شاخص رطوبت توپوگرافی، شاخص قدرت جریان، طول شیب، شاخص موقعیت توپوگرافی، سنگ شناسی، فاصله از گسل ها، تراکم گسل ها، فاصله از آبراهه ها و تراکم زهکشی می باشند. در این تحقیق بر اساس مدل وزنی شاهد به ترتیب عامل های جهت شیب و شاخص رطوبت توپوگرافی دارای کمترین و بیشترین تاثیر در رخداد چشمه های آب زیرزمینی هستند. نقشه به دست آمده از مدلسازی مکانی رخداد چشمه ها در 4 طبقه با پتانسیل رخداد کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد طبقه بندی شد. صحت پیش بینی مدل مورد استفاده با استفاده از روش ROC بررسی شد که سطح زیر منحنی 866/0 به دست آمد که نشان می دهد مدل وزنی شاهد در برآورد رخداد مکانی چشمه های آب زیرزمینی در منطقه مورد مطالعه از دقت بسیار خوبی برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p1880451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!