بررسی تاثیرات الگوهای استقرار تراکم (حاصل از تغییر در سطح اشغال و ارتفاع ساختمان) بر جابه جایی هوای حوزه های شهری

پیام:
چکیده:
ویژگی توده های ساختمانی، نحوة قراردهی آن ها، و تراکم نقش مهمی در الگوی جریان هوای شهری، سکون هوا، و تجمع آلاینده ها در تراز پایینی اتمسفر دارد. در این پژوهش با هدف دستیابی به الگوی مطلوب استقرار تراکم های برابر، با ثابت نگه داشتن تراکم منطقه در حد چشم انداز، اثر افزایش ارتفاع و کاهش سطح اشغال به صورت هم زمان در مقیاس محلی در منطقة ولنجک تهران مقایسه شده است. روش انجام این پژوهش با توجه به ماهیت میان رشته ای آن، روشی ترکیبی است، جمع آوری اطلاعات به روش جمع آوری منابع کتابخانه ای، شبیه سازی به روش دینامیک سیالات محاسباتی، و مدل سازی بافت شهری مورد مطالعه بر اساس داده های شهرداری و برداشت از وضع موجود انجام پذیرفته است. تراکم خالص و ثابت 270% در سه مدل ساختمانی (ساختمان های 7طبقه با سطح اشغال 5/38 % ، ساختمان های 12طبقه با سطح اشغال 5/22 %، و برج های20طبقه با سطح اشغال 5/13 %) توزیع شده است. بلوک شهری مورد مطالعه با بلوک های مشابه احاطه شده و جریان هوا بر فراز مدل های مذکور با سرعت باد مرجع m/s 4/5 در چهار جهت شمالی، غربی، شمال غربی و شمال شرقی، بدون در نظر گرفتن لایه بندی حرارتی اتمسفر، با نرم افزار انسیس فلوئنت و مدل توربولانسی k-ε شبیه سازی شده است. بررسی نتایج پژوهش نشان می دهد که، در الگوی ساختمان های 7طبقه در 38 % مکان زمان ها و در الگوی ساختمان های 12طبقه در 44 % و در الگوی برجی شکل در 65 % مکان زمان ها تهویة طبیعی صورت می گیرد. پس می توان نتیجه گرفت که افزایش ارتفاع تنها با کاهش قابل توجه میزان سطح اشغال جریان هوا را بهبود می بخشد. این مهم نیز وابسته به عوامل متعددی، از جمله جهت گیری بافت شهری، ویژگی های هندسی بنا، و مشخصات باد آن منطقه است و به منظور به دست آوردن مدل بهینه برای هر منطقه، مدل سازی و شبیه سازی های عددی و یا تجربی ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
33
لینک کوتاه:
magiran.com/p1881985 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!