بررسی ارتباط پیشرفت تحصیلی با علاقه به رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
پیشرفت تحصیلی یکی از مهم ترین معیارهایی است که در بررسی توانایی دانشجویان برای اتمام تحصیلات دانشگاهی و رسیدن به مرحله فارغ التحصیلی نقش قابل توجهی را ایفاء می کند. ارتباط علاقمندی به رشته تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در مطالعات محدودی مورد بررسی قرار گرفته، لذا هدف از این مطالعه بررسی وضعیت پیشرفت تحصیلی و ارتباط آن با علاقه مندی رشته تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود.
روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- تحلیلی بر روی 365 نفر از دانشجویان پرستاری مشغول به تحصیل در ترم دوم و بالاتر درسال 1395به روش سرشماری در دانشکده های پرستاری و مامایی رشت و لنگرود انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه ی علاقه مندی به رشته تحصیلی بود که روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ (0/8=α) مورد تایید قرار گرفت. پرسشنامه شامل دو بخش اطلاعات مربوط به عوامل فردی و اجتماعی و ابزار سنجش علاقه مندی به رشته تحصیلی بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مربع کای، t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه و مدل رگرسیون خطی از طریق نرم افزار آماری spss تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که میانگین معدل تحصیلی دانشجویان با علاقه مندی زیاد به صورت معنی داری (0/02=p) بیشتر از افراد با علاقه مندی متوسط و کم بدست آمد. همچنین میانگین معدل تحصیلی دانشجویان دختر (1/3± 16/2) به طور معنی داری (0/001=P) بیشتر از پسر و در افراد ساکن در منزل (1/3± 16/1) به طورمعنی داری (0/003=p) بیشتر از افراد ساکن در خوابگاه (1/5± 15/4) و در مادران با تحصیلات دیپلم و بالاتر (1/4± 16) بیشتر از مادران با تحصیلات سیکل و بی سواد (1/5± 15/5) بود. درچند متغیره پس از تعدیل متغیرهای زمینه ای، تنها جنسیت و وضعیت تاهل ارتباط معنی دار با پیشرفت تحصیلی داشت. میانگین پیشرفت تحصیلی در زنان با تعدیل سایر متغیرها به صورت معنی دار و به مقدار0/43 بیشتر از مردان و در افراد مجرد به مقدار0/73- کمتر از افراد متاهل بدست آمد (05/0> p).
نتیجه گیری
ارتباط بین علاقه به رشته تحصیلی و معدل در این مطالعه معنی دار نبود. با توجه به نقش کلیدی علاقه مندی به رشته تحصیلی در آموزش، به مدیران و اساتید دانشگاه های علوم پزشکی توصیه می گردد با اتخاذ روش های مناسب فواید علاقه به رشته تحصیلی را برای دانشجویان تبیین نموده و توانایی های آنان را در این زمینه بهبود دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 75
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.