ارتقای سلامت سالمندان جامعه مبتنی بر سلامت همراه و تکنولوژی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف استفاده از روش های نوین آموزشی با استفاده از گوشی های هوشمند می تواند در کنترل بیماری ها و کاهش عوارض آن موثر باشد. کاربرد فناوری های ارتباطی در عرصه ارائه خدمات سلامت و مدیریت صحیح آن از طریق تغییر رفتار مردم و به ویژه خودمراقبتی می تواند روند روبه رشدی را در زمینه پیشگیری، درمان و آموزش پزشکی در سنین مختلف و به خصوص در سالمندان داشته باشد. با وجود افزایش امید به زندگی افراد و رشد فزاینده جمعیت سالمندان در جامعه، نقش حمایتی خانواده ها رو به کاهش است. این مسئله ناشی از افزایش شکاف نسلی بین جوانان و سالمندان، کاهش تعداد فرزندان و افزایش طول عمر سالمندان است که افزایش مراقبت های بیشتر در دوره سالمندی و تهیه مقدمات مورد نیاز را که فناوری اطلاعات سلامت یکی از مهم ترین اجزای آن است، لازم می سازد.
مواد و روش ها پژوهش حاضر مطالعه ای مروری است که از طریق جست وجو در منابع علمی معتبر از جمله الزویر، ساینس دایرکت، اسکوپوس، پروکوئست، کوچرین، اس ای دی و جست وجوی پیشرفته در گوگل و گوگل اسکولار در سال های 2010 تا 2017 صورت گرفته است. تعدادی از مقالات استفاده شده در این مطالعه خود از نوع بررسی نظام مند بوده اند که به جامعیت نتیجه پژوهش کمک خواهد کرد. در مجموع 65 مقاله و کارتحقیقاتی بررسی شد که از این تعداد، 29 مقاله در این پژوهش استفاده شدند.
یافته ها یافته ها حاکی از آن است که عمده ترین چالش در استفاده از سلامت همراه در سالمندان، نداشتن سواد الکترونیکی و مقاومت برای استفاده از تکنولوژی است. این موضوع به فراهم ساختن زیرساختارها، نظام نامه و استاندارد و تحقیقات بیشتری در این زمینه نیازمند است. فناوری تلفن های همراه می تواند در کنترل سلامت بیماران مسن دیابتی نقش کلیدی بر عهده داشته باشد. استفاده از این فناوری ها در ایران و کشورهای دیگر با توجیه قابل قبولی همراه بوده است و در آینده می تواند در نقش ابزار مکمل در پزشکی نوین استفاده شود.
نتیجه گیری به کارگیری تلفن همراه در ارائه مراقبت نه تنها در کاهش هزینه ها و دسترسی آسان به مراقبت و جنبه های متنوع آن موثر است، بلکه باعث بهبود در روابط بیمار و ارائه دهندگان مراقبت و همچنین افزایش تاثیر خودمراقبتی به خصوص در سالمندی می شود. پیشرفت های اخیر در فناوری تلفن همراه فرصت های زیادی را برای بهبود سلامت و رفاه افراد، توانایی نظارت و گزارش سریع تغییر وضعیت سلامتی ،کمک به ایجاد شیوه زندگی سالم، تشخیص سریع شرایط بهداشتی، تسهیل اطلاع رسانی و ترویج مراقبت های بهداشتی و درمانی فراهم می کند. این فناوری می تواند در احساس استقلال و امنیت سالمندان موثر باشد و موجب ارتقای کیفیت زندگی آنان شود. همچنین استفاده از این ابزار می تواند باعث افزایش رضایتمندی سالمندان و باانگیزه تر شدن آنان برای ادامه درمان و حیات شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
288 تا 299
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882210 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!