تاثیر ورزش صبحگاهی بر سطوح سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز و ارتباط آن با سطوح کلسترول در مردان سالمند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف ورزش صبحگاهی تا حدودی بین مردم ایران رایج است؛ اما تاکنون اثر آن بر عامل مغذی عصبی مشتق از مغز بررسی نشده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر ورزش صبحگاهی بر سطوح سرمی عامل مغذی عصبی مشتق از مغز و ارتباط آن با سطوح کلسترول در مردان سالمند خرم آباد بود.
مواد و روش ها در این مطالعه نیمه تجربی، 13 مرد (سن: 93/3± 46/56 سال، وزن: 23/8± 46/82 کیلوگرم، قد: 17/5± 46/175 سانتی متر) به طور داوطلبانه شرکت کردند. در روز تمرین، راس ساعت 7 و 30 دقیقه از آزمودنی ها در حالت ناشتا نمونه خونی گرفته شد. سپس تقریبا به مدت 50 دقیقه برنامه تمرین ورزشی شامل 15 دقیقه گرم کردن، 25 دقیقه بدنه اصلی و 10 دقیقه سرد کردن را انجام دادند. سه دقیقه پس از جلسه تمرین، نمونه خونی بعدی از آن ها گرفته شد. برای اندازه گیری سطوح گلوکز، کلسترول و عامل رشد عصبی مشتق از مغز به ترتیب از روش های آنزیمی و الایزا استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آزمون های تی وابسته و همبستگی پیرسون استفاده شد. سطح معنی داری 05/0> P در نظر گرفته شد.
یافته ها یافته ها نشان داد غلظت سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز (002/0=P) و گلوکز (01/0=P) به طور معناداری افزایش یافته است. همچنین، در همه شرایط (پیش آزمون و پس آزمون) ارتباط معناداری بین غلظت سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز و گلوکز وجود نداشت (05/0 نتیجه گیری ورزش صبحگاهی تقریبا به مدت 50 دقیقه در مردان سالمند، غلظت سرمی عامل رشد عصبی مشتق از مغز و گلوکز را افزایش می دهد و همبستگی مثبت غیرمعناداری بین آن ها وجود دارد. همچنین بین سطوح عامل رشد عصبی مشتق از مغز و کلسترول همبستگی منفی معناداری وجود دارد. بنابراین، انجام ورزش صبحگاهی در مردان سالمند به منظور بهبود سلامت مغزی پیشنهاد می شود. اگر سطوح کلسترول مردان سالمند طبیعی باشد، مزیت های بیشتری از ورزش صبحگاهی به دست خواهند آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
324 تا 333
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882227 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!