ارتباط هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در سالمندان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اهداف سالمندان احساس تنهایی و انزوای زیادی را تجربه می کنند که انتظار می رود کمبود مهارت های اجتماعی و هوش هیجانی عوامل پدیدآورنده آن باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی با بهزیستی روان شناختی در سالمندان انجام گرفت.
مواد و روش ها این پژوهش مطالعه ای مقطعی از نوع همبستگی است. نمونه آماری آن شامل 210 سالمند زن و مرد بود که از بین سالمندان شهر تهران با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه های هوش هیجانی، مهارت های اجتماعی و بهزیستی روان شناختی بود داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی پیرسون و کاننی تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها نتایج نشان داد مولفه های هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی پیش بین های مثبت بهزیستی روان شناختی سالمندان بود. نتایج تحلیل همبستگی کاننی نشان داد چهار متغیر بنیادی برای درک روابط بین مجموعه متغیر های ملاک و پیش بین مورد نیاز است و هر چهار بعد از خرده مقیاس هایی از مجموعه پیش بین و ملاک تشکیل شده اند. ضرایب بنیادی برای چهار بعد اول به ترتیب 86/0، 58/0، 45/0 و 31/0 به دست آمد (P< 0. 005).
نتیجه گیری کمبود مهارت های هوش هیجانی و مهارت های اجتماعی با بهزیستی روان شناختی پایین در سالمندان همبسته است. از این رو برنامه های آموزشی برای ارتقای این مهارت ها در سالمندان پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
334 تا 345
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882230 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!