برابری و عدالت در بهره مندی از خدمات سلامت ایران؛ رویکرد استانداردسازی غیرمستقیم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دستیابی به نظام عادلانه در سلامت به شکل "دریافت خدمات برابر برای نیازهای برابر"، از مهم ترین اهداف سیاست گذاران بوده است. بنابراین اندازه گیری "عدالت" در بهره مندی از خدمات و متمایز کردن آن از "برابری" دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد.

روش کار

در این مطالعه با استفاده از داده های خرد طرح بهره مندی از خدمات سلامت که در سال 1387 توسط وزارت بهداشت تهیه شده و با به کارگیری روش استانداردسازی غیرمستقیم، برابری و عدالت در بهره مندی از خدمات سلامت در محیط نرم افزار استاتا تخمین زده می شوند.

یافته ها

شاخص نابرابری قبل از استاندارسازی نشان می دهد در بهره مندی از تمامی خدمات سلامت به جز خدمات پزشک خانواده، خانه های بهداشت، خدمات دندانپزشکی و خدمات ارایه شده در کلینیک های بخش خصوصی نابرابری اندکی بین گروه های مختلف درآمدی وجود دارد. این درحالی است که شاخص نیاز انتظاری نشان دهنده تمرکز نیاز بین فقرا می باشد. از این رو انتظار بر آن است که آن ها از خدمات سلامت نیز بیش تر استفاده نمایند. اما نتایج تخمین پس از استانداردسازی نابرابری و محاسبه بی عدالتی نشان می دهد که، توزیع بهره مندی از خدمات سلامت به ویژه خدمات سرپایی به نفع گروه های ثروتمند می باشد و بی عدالتی افقی به نفع این گروه درآمدی وجود دارد.

نتیجه گیری

مفهوم نابرابری بر این اصل استوار است که افراد، نیازهای متفاوت و در نتیجه تقاضاهای متفاوت برای استفاده از خدمات سلامت دارند. اما بی عدالتی مفهومی است که در نیازهای برابر حاصل می شود. در این حالت تفاوت در بهره مندی افراد، به عنوان بی عدالتی در نظر گرفته می شود. بنابراین نمی توان از شاخص نابرابری به تنهایی برای مطالعه بی عدالتی استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
28 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882354 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!