اثر شدت آتش سوزی بر مولفه های نفوذپذیری خاک در فصولمختلف (مطالعه موردی: حوزه آبخیز مرتعی چرات استان مازندران)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آتش سوزی در مراتع چه عمدی و چه غیرعمدی، پوشش گیاهی و ویژگی های خاک را تحت تاثیر قرار می دهد لذا داشتن دانش کافی در مورد تاثیرات آن ضروری است. یکی از ویژگی هایی که پیش بینی می شود تحت تاثیر قرارگیرد ولی کمتر تا کنون به آن پرداخته شده، نفوذپذیری خاک است. از آنجاییکه آتش سوزی های لکه ای عمدی در تیپ گیاهی Artemisia aucheri در حوضه چرات استان مازندران دیده شده، در تحقیق حاضر سعی شد تا نفوذ اولیه، نهایی و میزان نفوذ در شدت های متفاوت آتش سوزی و فصول مختلف سال مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور ابتدا 3 ترانسکت 100 متری به صورت تصادفی مستقر و در امتداد هر ترانسکت، 3 پلات 2 مترمربعی برای شاهد (بدون آتش سوزی) ، آتش سوزی سطحی خفیف تا حد سوزاندن مستقیم و بدون مواد اشتعال پذیر پوشش گیاهی و لاشبرگ سطحی (بدون تولید خاکستر) و آتش سوزی سطحی شدید تا حد سوزاندن مستقیم مواد اشتعال پذیر پوشش گیاهی و لاشبرگ سطحی (با تولید خاکستر) مستقر شد. پس از اعمال آتش سوزی ها، اقدام به اندازه گیری نفوذ در فصول مختلف سال (ماه های اردیبهشت، مرداد و آبان) با استفاده از استوانه های مضاعف شد. تجزیه و تحلیل داده های نفوذ اولیه، نفوذ نهایی و میزان نفوذ در شدت های مختلف و فصول متفاوت با کمک آنالیزهای واریانس دوطرفه و آزمون مقایسه میانگین ها، در نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد. نتایج نشان داد که نفوذ اولیه، نفوذ نهایی و میزان نفود در فصل تابستان بیش تر از فصول دیگر و به ترتیب معادل 224/5، 534/15 و 756/7 سانتی متر بر ساعت هستند. مناطق بدون آتش سوزی و آتش سوزی خفیف با هم تفاوت معنی داری از نظر نفوذ نداشتند ولی در آتش سوزی شدید میزان نفوذ نهایی کم تر از فصول دیگر بود به طوریکه از 946/3 به 447/2 سانتی متر بر دقیقه کاهش یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
206 تا 215
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882485 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!