بررسی امکان تولید نهال درختچه های پیچیلوک (Leptadeniapyrotechnica)، گیشدر (Periploca aphyla) و بنگلا (Vitex agnous- castus)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
استفاده از گونه های گیاهی بومی در برنامه جنگلکاری ها و فضای سبز شهری با توجه به سازگاری و نیاز آبی کم آن ها بسیار ضروری به نظر می رسد. گونه های درختچه ای پیچیلوک (Leptadenia pyrotechnica) ، گیشدر (Periploca aphyla) و بنگلا (Vitex agnous-castus) از گونه های بومی استان هرمزگان هستند که نه تنها دارای منظری بسیار زیبا هستند بلکه با شرایط خشکی و کم آبی منطقه کاملا سازگار هستند. بنابراین، این تحقیق با هدف بررسی امکان تولید نهال درختچه های پیچیلوک (Leptadenia pyrotechnica) ، گیشدر (Periploca aphyla) و بنگلا (Vitex agnous-castus) در سال 1394 در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان انجام شد.
مواد و روش ها
تولید نهال به دو روش تکثیر از طریق کاشت بذر و قلمه زنی انجام شد. تیمارهای پیش رویشی تکثیر از طریق بذر شامل قرار گرفتن بذور در اسید سولفوریک به مدت 3 دقیقه، اسید سولفوریک به مدت 6 دقیقه، اسید سولفوریک به مدت 9 دقیقه، آب جوش به مدت 24 ساعت، آب جوش به مدت 48 ساعت، آب جوش به مدت 72 ساعت، خراش دهی با ماسه و خیساندن در آب معمولی (شاهد) و تیمار پیش رویشی تکثیر از طریق قلمه، استفاده از هورمون NBAبود.
یافته ها
نتایج نشان داد بهترین تیمار برای سبز شدن بذور گونه های پیچیلوک (Leptadenia pyrotechnica) و گیشدر (Periploca aphyla) تیمار آب جوش 72 ساعت است که 100 درصد جوانه زنی داشتند. بالاترین درصد جوانه زنی بذور گونه بنگلا (Vitex agnous-castus) در تیمار خراش دهی با 20 درصد بود. بررسی تولید نهال گونه ها از طریق قلمه نشان داد که گونه های بنگلا (Vitex agnous-castus) و پیچیلوک (Leptadenia pyrotechnica) به هورمون نسبت به شاهد پاسخ بهتری دادند و 100 درصد قلمه ها از طریق هورمون سبز شدند. ضمن آن که گونه گیشدر از طریقه قلمه اصلا تکثیر نشد.
نتیجه گیری
برای تولید نهال گونه بنگلا (Vitexagnous-castus) می توان از قلمه استفاده نمود ولی دو گونه پیچیلوک (Leptadenia pyrotechnica) و گیشدر (Periploca aphyla) را از طریق بذر و با تیمار آب جوش 72 ساعت می توان تکثیر کرد. البته برای گیشدر (Periploca aphyla) هم قلمه و هم بذر مناسب است ولی برای تکثیر در سطح وسیع طبیعی است که بذر اقتصادی تر و آسانتر است. با توجه به اینکه هر سه گونه انتخاب شده بومی استان هرمزگان می باشند و نیز با توجه به محدوده پراکنش و دامنه ارتفاعی حضور هر سه گونه، لذا محدودیتی برای استفاده در برنامه های جنگلکاری و فضای سبز شهری شهرستان بندرعباس از لحاظ اقلیمی و اکولوژیکی برای هر سه گونه مورد مطالعه وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
91
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.