تاثیر زمان روز بر پاسخ ایسکمی و شاخص های تست ورزش در افراد با علایم آنژین صدری پایدار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

هدف از انجام این تحقیق، بررسی تاثیر زمان روز بر پاسخ ایسکمی و شاخص های تست ورزش در افراد با علایم آنژین صدری پایدار بود.

روش ها

تعداد 24 داوطلب با علایم آنژین صدری پایدار و میانگین سن 2/6 ± 4/55 سال (محدوده ی 65-45 سال) انتخاب و به صورت متقاطع در دو نوبت صبح (ساعت 10-8) و عصر (ساعت 5-3) با فاصله ی زمانی حداقل 96 ساعت، تست ورزش را بر اساس شیوه نامه ی Bruce انجام دادند. با توجه به پاسخ های ایسکمی افراد (میزان افتادگی قطعه ی ST در زمان فعالیت و ریکاوری، مرحله ی شروع تغییرات و تعداد لیدهای نشان دهنده ی تغییرات) میزان خطر ابتلا به Coronary artery disease (CAD) آزمودنی ها به صورت منفی، مثبت با خطر پایین و مثبت با خطر زیاد درجه بندی شد و در نهایت، میزان خطر ابتلا به CAD و شاخص های تست ورزش (Metabolic equivalents یا METs، ضربان قلب، فشار خون، Rate-pressure product (RPP) ، مدت زمان تست، مسافت طی شده و میزان درک خستگی) در صبح و عصر با هم مقایسه شدند.

یافته ها

آزمودنی ها در تست ورزش عصر پاسخ ایسکمی شدیدتر (افزایش افتادگی قطعه ی ST، شروع افتادگی قطعه ی ST در مراحل زودتر و افزایش تعداد لیدهای نشان دهنده ی تغییرات) ، در نتیجه ی افزایش احتمال ابتلا به CAD را نشان دادند (050/0 > P) ، اما شاخص های تست ورزش صبح و عصر تفاوت معنی داری نداشتند (05/0 < P).

نتیجه گیری

پاسخ ایسکمی آزمودنی ها، به عنوان مهم ترین دستاورد تست ورزش تحت تاثیر زمان انجام تست ورزش می باشد، اما مشخص نیست کدام تست ورزش (صبح یا عصر) پیش گویی کننده ی بهتری جهت تشخیص تنگی عروق کرونری می باشد و نیاز به بررسی بیشتری دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
838 تا 844
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882681 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!