اپیدمیولوژی انتقال محلی لیشمانیوز جلدی (سالک) در شهر بهار در سال 1394

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

لیشمانیوز جلدی یا سالک یکی از بیماری های انگلی شایع در جهان بوده که توسط انگل های تک یاخته ای ایجاد می شود و توسط گزش پشه خاکی به انسان منتقل می گردد. این مطالعه با هدف بررسی جنبه های اپیدمیولوژیک یک مورد طغیان انتقال محلی بیماری لیشمانیوز جلدی (سالک) در شهر بهار، استان همدان در سال 1394صورت گرفت.

روش کار

جامعه آماری کلیه بیماران مبتلا به سالک بودند که توسط آزمایشگاه تشخیص طبی بیماری آنها قطعی تشخیص داده شد بود و جهت درمان و پیگیری به مرکز بهداشت شهرستان ارجاع شده بودند. اطلاعات بیماران پس از استخراج در چک لیست مربوطه وارد گردید و سپس داده ها توسط نرم افزار SPSS نسخه16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

از تعداد 61 بیمار مبتلا به سالک ، تعداد 21 نفر (4/34 درصد) به شکل انتقال محلی به بیماری مبتلا شده بودند. تراکم بیماران بیشتر مربوط به محلات قدیمی و دارای بافت ساختمانی فرسوده بود. 11نفر (52%) از بیماران مذکر بودند. میانگین سنی افراد مورد مطالعه 85/39سال با انحراف معیار92/1 بود. میانگین تعداد زخم های سالکی 75/3 مورد با انحراف معیار19/4 در بدن افراد مورد مطالعه مشاهده شد.

نتیجه گیری

با توجه به مشاهده انتقال محلی بیماری لیشمانیوز جلدی (سالک) و افزایش امکان خطر بالقوه همه گیرشناختی آن، لازم است ضمن انجام مطالعات بیشتر بر روی مخازن احتمالی و ناقلین منطقه اطلاع رسانی مناسب در جهت افزایش آگاهی مردم و پرسنل بهداشتی درمانی در خصوص فصول فعالیت پشه خاکی، راه های پیشگیرانه و نحوه تشخیص و درمان بیماری صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882730 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!