کارایی پریدات فعال شده با نانو ذرات اکسید منیزیم در حضور امواج فرابنفش برای حذف 2 کلروفنل از محلولهای آبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

2- کلروفنل ها، به دلیل سمیت و تجزیه ناپذیری، به عنوان آلاینده های دارای اولویت زیست محیطی در پساب و فاضلاب های صنعتی می باشند. هدف از این مطالعه، تعیین کارایی پریدات ((IO4- فعال شده با نانوذرات اکسید منیزیم در حضور امواج فرابنفش برای حذف 2-کلروفنل از محلول های آبی بود.

روش کار

در این مطالعه ی تجربی، تجزیه فتوشیمیائی 2-کلروفنل در یک راکتور استوانه ای ناپیوسته با حجم 5/2 لیتر انجام شد. لامپ جیوه ای کم فشار 55 واتی به منظور تولید امواج فرابنفش با طول موج 254 نانومتر استفاده شد. پارامترهای موثر بر فرآیند جذب شامل pH (3 تا 11) ، دوز نانوذره (0 تا 5/1 میلی مول بر لیتر) ، غلظت 2-کلروفنل (22/0 تا 76/1 میلی مول بر لیتر) ، غلظت پریدات (0 تا 4 میلی مول بر لیتر) ، زمان تماس (0 تا 60 دقیقه) مورد بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

در فرایند تلفیقی فعال سازی پریدات با نانوذرات اکسید منیزیوم در حضور پرتو فرابنفش (UV/PI/MgO) بیشترین میزان حذف 2-کلروفنل در pH برابر با 7، غلظت پریدات 4 میلی مول بر لیتر، غلظت نانو ذره اکسید منیزیم 1 میلی مول بر لیتر و غلطت اولیه 44/0 میلی مول بر لیتر 2-کلروفنل حاصل شد. در این شرایط، با گذشت زمان 60 دقیقه حدود 85 درصد از 2-کلروفنل حذف شد. همچنین با افزایش غلظت اولیه جاذب و جذب شونده کارایی حذف 2-کلروفنل کاهش یافت.

نتیجه گیری

پریدات فعال شده با نانوذرات اکسیدمنیزیوم برای حذف 2-کلروفنل کارایی مناسبی دارد. مقدار pH برابر 7، غلظت پریدات 4 میلی مول بر لیتر و غلظت نانوذرات اکسید منیزیوم 0. 44 میلی مول بر لیتر، زمان 60 دقیقه بهینه ترین حالت حذف 2-کلروفنل بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1882732 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!